TENKER NORDISK

– Vi jobber nordisk og tenker nordisk, sa Brian Asmussen fra Gorenje Group Nordic.

Gorenje Group Nordic er nå samlet i København. Men det vil være en sterk norsk tilstedeværelse, forsikret Asmussen.

 

– Utviklingen i Norge har vært så positiv at vi har besluttet å fastholde en ettersalgsorganisasjon i Norge. Det gjør vi for å sikre kunnskap til det norske markedet. Det kan være problematisk å drive her. Derfor gjør vi en ekstra innsats for å fastholde den positive utviklingen. Det gjør vi med egne ansatte samt samarbeid med Hvitevareteknikk i Oslo, fortalte Asmussen.

 

Gorenje kjøpte svenske Asko i 2010, som da var nær konkurs ifølge Asmussen.

 

Topp åtte i Europa

– Vi flyttet alt salg til Gorenje i København, og fabrikken er nå selvstendig. Med Asko-oppkjøpet har vi fått teknologi og produkter vi ikke hadde. Det er rimeligere å kjøpe enn å utvikle selv.

 

Gorenje ser at tendensen er at de store blir større.

 

–Vi vil ha større markedsandel i Europa. De store blir større, de små vil dø.

 

Gorenje startet i Slovenia i 1950, i byen ved samme navn. Firmaet er blant de åtte største på det europeiske markedet. I 2008 kjøpte de også det hollandske Atag-firmaet. Dette er et «high end brand», som de i 2012 skal lansere på det norske markedet.

 

Til toppen