Brian Frode Jensen i Garmin viste på Elbit-messen actionkameraet Virb XE. Pris: 3.800 kroner. Foto: Stian Sønsteng
Brian Frode Jensen i Garmin viste på Elbit-messen actionkameraet Virb XE. Pris: 3.800 kroner. Foto: Stian Sønsteng

TILBYR NYE FUNKSJONER

– Actionkamera er nytt for oss, men vi tilfører markedet nye funksjoner og er spent på hvordan disse blir mottatt.

Det sier Brian Frode Jensen, nordisk nøkkelkundesjef i Garmin. Han har Elkjøp som kunde, og på kjedens internmesse Elbit presenterer han Virb XE, som er selskapets andregenerasjons actionkamera.

– Vi kom med vårt første acionkamera i fjor. Vi var de første med skjerm på kameraet der det er mulig å se hva man filmer, med en batteritid som var bedre enn alle konkurrentene, sier Jensen.

Det er ingen tvil om at mange av de store selskapene ønsker å ta sin del av actionkamera-markedet, og vi ønsker konkurransen velkommen

Den nye XE-modellen har fått ny fasong, og er mer firkantet i formen.

– Virb XE er vanntett ned til 50 meter. Batteriet holder i to timer, og den nye ladekabelen er magnetisk og vanntett. Vi har et smart system der man aldri er i tvil om man har satt kameraet i opptak eller ikke. Det viktigste salgsargument er likevel vårt G-Metrix-system, med innebygd GPS og sensorer som registrerer bevegelsene i sanntid. Dette kan være hastighet, puls og g-kraft, og dataene kan vises på opptaket. Man kan også kople kameraet til eksterne sensorer og Garmin-enheter, slik at det registrerer data fra for eksempel bil, båt og sykkel, sier Jensen.

Han legger til at G-Metrix er noe Garmin kommer til å fokusere mye på fremover.

 

Ledende i markedet

– Hvordan vil du beskrive Garmins posisjon i actionkamera-markedet?

– Det er en ny kategori for oss, og det er ingen tvil om at vi har konkurrenter som allerede er godt etablert. Vi har fem ulike hovedkategorier i vår egen portefølje, og er markedsleder i mange land. For bil-GPS er vi også markedsledende globalt. Når det gjelder actionkamera starter vi på null, men siden vi kan tilby funksjoner man ikke har sett tidligere har vi en spennende tid foran oss. Det er en fordel at vi allerede har seks millioner brukere av det vi kaller Garmin Connect, sier Jensen.

– Dere er global markedsleder for bilnavigasjon?

– Det stemmer. Vi er også markedsleder blant annet i USA og Norden.

– Er det at tradisjonelle GPS-leverandører som dere og Tomtom satser på actionkamera et tegn på at dere trenger flere ben å stå på?

– Garmin har siden starten beveget seg inn på en rekke nye områder, og vi tror det er sunt å fordele investeringene. Det er ingen tvil om at mange av de store selskapene ønsker å ta sin del av actionkamera-markedet, og vi ønsker konkurransen velkommen siden dette vil skape økt oppmerksomhet for kategorien. Vi tror vi har et unikt produkt, med funksjoner man ellers ikke finner på markedet, sier Jensen.

 

Svakere i Norge

– Hvordan er situasjonen for Garmin i Norge?

– Den er god, men Norge er et av landene der vi gjerne vil ta flere markedsandeler. Dette gjelder også Finland. I Danmark og Sverige sitter vi med 65-70 prosent av markedet, mens vi i Norge ligger under 50 prosent.

– Hva er årsaken til at dere ligger dårligere an i Norge enn i Danmark og Sverige?

– Det er historisk betinget at kjennskapen til varemerket vårt er dårligere her, men vi arbeider kontinuerlig for å bedre denne.

Til toppen