Nye Tile Pro Style har dobbelt så lang rekkevidde som forgjengeren. Foto: Tile
Nye Tile Pro Style har dobbelt så lang rekkevidde som forgjengeren. Foto: Tile

TILE FINNER TINGENE

Tile satser på  Norge, og var i Oslo for å presentere sine nyeste sporingsbrikker, Tile Sport Pro og Style Pro.

To millioner ganger om dagen finner folk over hele kloden bortkomne gjenstander ved hjelp av Tile-brikker. Nøkler, lommebøker og mobiltelefoner står øverst på listen, ifølge selskapet.

Sporingsbrikkene bruker den strømgjerrige Bluetooth Low Energy 4-teknologien som basis for sin løsning, og nå kommer Tile både med nye brikker og introduserer disse offisielt på det norske markedet.

Forgjengerne Tile Mate og Mini er i bruk i Norge i dag, men nå vil selskapet selge sine produkter via den norske verdikjeden.

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte Peter Groom, tidligere vært Fitbits salgssjef for Nord-Europa, nå salgssjef for Emea i Tile. Han tror markedet for sporingsbrikker kommer til å vokse enda raskere enn det smartutstyrsmarkedet gjorde.

Raskere enn Fitbit
– Tile startet med at konen til Tiles gründer, Mike Farley, til stadighet mistet ting. Mike bestemte seg for å lage noe som kunne holde styr på nøkler, lommebøker og så videre, og Tile ble til etter en Kickstarter-kampanje i 2014. I fjor passerte vi en omsetning på 100 millioner dollar, det vokste ekstremt fort. Det er færre enn én prosent av start-ups som når slike summer på bare et år. Til sammenlikning lå Fitbit på 78 millioner dollar på samme tidspunkt, og vi vokser. Vi er ved et vannskille for kategorien nå, sier Groom til fagbladet Elektronikkbransjen.

Salgssjef for Emea, Peter Groom, viser fram selskapets nye produkter. Foto: Marte Ottemo
Salgssjef for Emea, Peter Groom, viser fram selskapets nye produkter. Foto: Marte Ottemo

 

Han mener Tiles suksess ikke bare ligger i å ha laget gode sporingsbrikker, men en app som lar Tile-brukerne hjelpe hverandre å finne sakene sine. Brukere kan ringe sine ting ved hjelp av appen, eller bruke Tile-brikken for å finne telefonen, selv om den er i stillemodus. De kan også se det siste stedet de hadde sin gjenstand på et kart.

Dette er et veldig godt gave-produkt. Det er nyttig, og prispunktet er lavt. I fjor gjorde vil 50 prosent av det globale salget de to siste ukene før jul

Men appen kjører også i bakgrunnen, og dersom den plukker opp et signal fra andre Tile-brikker, blir lokasjonen til disse registrert anonymt, slik at eieren kan se på kartet hvor mobilen, kjæledyret eller lommeboken befinner seg, selv om han eller hun ikke er innen blåtann-rekkevidde.

– Folk liker den «gode nabo»-følelsen, å hjelpe andre finne tingene sine og være en del av et samfunn. Vi har nå solgt nesten 11 millioner brikker, vi har 2,5 millioner aktive brukere og en markedsandel på 90 prosent, sier Groom.

De nye brikkene har fått en design-oppdatering og enda bedre rekkevidde. Der de foregående modellene holdt kontakten opp mot 30 meter, skal den nye Pro-serien rekke opp mot 60 meter. Hvis et det du har mistet er gjemt dypt under tepper slik at du ikke hører alarmen, eller hvis brukeren ikke vil forstyrre dem rundt seg, vil en nærhetsmåler i appen visuelt vise deg om du kommer nærmere eller lengre bort fra gjenstanden. Er det mobilen du ikke finner, mens du har brikken i nærheten, kan du trykke på brikken så ringer telefonen. Det fungerer selv om mobilen er i stillemodus.

Integrasjon mot tredjepart
Nå vil Tile inn i norske butikker, og retter seg både mot elektrokjedene og sportsbransjen.

– Dette er et veldig godt gave-produkt. Det er nyttig, og prispunktet er lavt. I fjor gjorde vil 50 prosent av det globale salget de to siste ukene før jul, sier Groom.

Men selskapet ser ikke bare på muligheten ved å utvikle egne brikker, de jobber også sammen med andre store merkenavn for å få plattformen ut til folk.

– Vi kan integrere teknologien i andre produkter, og er i startgropen på samarbeid med flere større konsumentelektronikk-produsenter. Men det tar litt lengre tid, sier salgssjefen, og forteller de også kan gjøre en ren programvare-integrasjon, så lenge produktet har batteri og blåtann-støtte.

 Både Tile Style og Tile Sport fås i forhandlere for 379 kroner stykket, eller i pakker med to Style, Sport eller en av hver til 599 kroner.

– I gjennomsnitt har våre kunder fem brikker, og med IP68-sertifisering i de nye produktene kan du for eksempel putte en under setet på sykkelen din, eller på halsbåndet til kjæledyret, sier Groom.

Batteriet er ikke oppladbart og kan ikke byttes, men avhengig av hvor ofte du ringer dingsen skal det vare i ett til to år.

– Vi har også et «re-tile»-program, hvor du sender tilbake den gamle brikken og får 40 prosent avslag på neste kjøp, sier Groom.

Til toppen