Oscar Otterborn i TomTom lanserte to nye GPS-klokker på IFA. Foto: Stian Sønsteng
Oscar Otterborn i TomTom lanserte to nye GPS-klokker på IFA. Foto: Stian Sønsteng

TO NYE TOMTOM-KLOKKER

TomTom fortsetter å lansere produkter ved siden av sine navigasjonsenheter for bil, nå med to nye sportsklokker.

På IFA-messen viser TomTom Spark, som er rettet mot fitness, samt Runner 2, som er oppfølgeren til den første løperklokka.

– Hvor viktig er denne kategorien for TomTom?

Det er sportskanalene som trenger å våkne

– Den er veldig viktig. Vi lanserte får første GPS-klokke for tre år siden, i samarbeid med Nike, og vår første egne klokke for to år siden, sier Oscar Otterborn.

Han var tidligere Norden-sjef, og har fra januar vært salgsdirektør for EMEA (Europa, Mellom-Østen, Afrika) og Latin-Amerika i TomTom, med ansvar for sportsklokkene. Disse markedene representerer rundt 70 prosent av TomToms salg av sportsklokker.

Når det gjelder GPS-klokker har TomTom lansert Runner, Multisport, Cardio, Golfer, og nå Spark og Runner 2.

– Hver modell finnes i en rekke utgaver, når det gjelder funksjoner og farger. Bare når det gjelder Spark og Runner 2 finnes disse to i 38 ulike versjoner, sier Otterborn.

– Hvilken posisjon ønsker TomTom å ha i dette markedet?

– Vi retter oss mot hverdagsløpere, som løper to-tre ganger i uka, selv om også mange profesjonelle bruker våre produkter. Vi retter oss mot dem som vil ha en klokke som er enkel i bruk, som liker vårt designspråk.

 

Elektro flinkere enn sport

– Disse klokkene går inn i segmentet for smartutstyr, eller Wearables. Hvilke tanker har du om muligheten som ligger i dette markedet?

– Dette er et utrolig spennende segment. Vi har en tydelig posisjon som en sportsleverandør, og lager ikke smartklokker. Vår golfklokke er for dem som liker golf, og løperklokkene er for dem som løper.

– I hvilke kanaler selger dere produktene?

– Både i elektronikk- og sportsbransjen. Med våre to nye modeller vil vi gjøre et tydelig skille, der fitness-klokka Spark vil selges i elektronikkbransjen mens Runner 2 går til sportskanalene.

– Er elektronikkbransjen flinke nok til å se mulighetene som finnes?

– De er flinke nok, selv om de nok kan gjøre mer for å være tydelige i segmentet. Det er sportskanalene som trenger å våkne, her er det mange som ikke har forstått at dette er produkter som er kommet for å bli, sier Otterborn.

Han forteller at TomTom også har store forventninger til sitt første actionkamera, Bandit.

– Dette er også er et stort marked, og vi har fått en fantastisk respons med utelukkende gode tester. Kameraet selges i dag i 1.700 butikker, og det er ingen av forhandlerne vi ville ha som har takket nei, sier Otterborn.

 

I butikkene i oktober

TomTom Spark GPS Fitness og TomTom Runner 2 har begge 3 GB musikklagring og kommer med 30 minutters musikkmiks fra Ministry of Sound. Treningsklokkene kan strømme musikk til blåtann-hodetelefoner.

Blant funksjonene er skritteller, aktive minutter, distanse, forbrente kalorier og søvnlengde som måles 24/7 av aktivitetsmåleren. Multisport-moduset gjør at alle innendørs- og utendørsaktiviteter kan måles, inkludert løping, sykling, svømming, løp på tredemølle, freestyle og gruppetimer på treningssenteret.

GPS-sporing skal gi informasjon i sanntid, inkludert tid, distanse, hurtighet og antall forbrente kalorier. Brukeren kan sette seg daglige og ukentlige mål og enkelt se progresjonen på klokken eller via TomToms MySports-app.

Sportsklokkene er tilgjengelige i butikk fra oktober. Modellene Cardio + Music koster 2.400 kroner.

Til toppen