Tore Wøllo Bjørnsengen er ny som salgssjef for Tomtom i Norge. Produktene fra den hollandske leverandøren blir fortsatt utelukkende for bilmarkedet.

TOMTOM FÅR SALGSSJEF

– Det har vært en periode der Tomtom ikke har hatt salgssjef i Norge, og veldig mye er ugjort.

Bjørnsengen er utdannet sivilmarkedsfører fra Norges Markedshøyskole. Etter å ha jobbet med forskning, begynte han i 2001 hos Lefdal Elektromarked som salgssjef for telematikk. Deretter gikk han over til Elkjøp i 2005 og var med på åpningen av Elektroworld-kjeden i Polen. Fra 2006 arbeidet han i grossistleddet hos Elkjøp som innkjøper for telematikksektoren. De to siste årene har han arbeidet som innkjøper for GPS-produkter.

 

– Det har vært en periode der Tomtom ikke har hatt salgssjef i Norge, og veldig mye er ugjort. Foreløpig har vi noen få faste kunder. Det er i første rekke handlere hos Elkjøp, Lefdal og Torshov Bilrekvisita. Første målsettingen er å øke salgsvolumet hos dem. Videre ønsker vi å utvikle oss innen elektronikkbransjen og bilrekvisita. Tomtom arbeider kun med GPS for bil, sier Bjørnsengen.

 

Utover salgsleddet til forbrukermarkedet ønsker Tomtom også å gå inn i forretningsområdet B2B. I tillegg blir det aktiviteter mot salg på internett og bilindustrien, der Tomtom satser på integrerte løsninger.

 

Tomtom One IQ og Tomtom XL IQ har teknologi som til nå bare har vært tilgjengelig på Tomtoms toppserie Go. Begge modellene kommer i svart høykvalitetskabinett og kartløsningen er fra Tele Atlas. Begge har RDS/TMC trafikkmottaker. Tomtom XL IQ har 4,3 tommers bredskjerm. I tillegg til standardegenskapene kan de to navigatørene kalkulere hvilken vei som er best dit du skal avhengig av dag og tid på døgnet. Du får også den mest pålitelige veiinformasjonen som finnes, sier produsenten. Pris Tomtom One IQ: 1.400,- (skandinavisk) og 1.700,- (europeisk. XL IQ: 1.700,- (skandinavisk) og 2.000,- (europeisk).
Til toppen