TØRKER MED LITE ENERGI takket være ny teknologi

Bosch viste på IFA det de mener er verdens mest energieffektive tørketrommel, EcoLogixx 7.

Varemerkeansvarlig for Bosch i Norden, Jonas Eklöf i BSH Hushållsapparater AB, forteller at den nye tørketrommelen først kommer på det nordiske markedet.

– Bosch har allerede siden 1973 hatt et miljøkrav til sin forretningsdrift, og et viktig produkt i denne sammenheng er i år tørketrommelen EcoLogixx 7. Dette er en ny varmepumpetrommel som senker energiforbruket med 40 prosent fra gjeldende A-klasse. Man gjenbruker varmen med en ny teknologi som vi kaller ActiveAir, på samme måte som vi gjenbruker vannet i vår ActiveWater oppvaskemaskinserie. Dette er en slags omvent teknologi fra kjøleskapet. I tillegg brukes fuktigheten som kommer fra klærne til å rengjøre kondensoren, slik at man slipper å rense lofilteret i kondensatoren. Dette gjør at man beholder det samme lave energiforbruket i hele produktets levetid. Dessverre ser vi at mange brukere glemmer å rense dette selv, noe som ofte fører til at energiforbruket blir høyere jo eldre trommelen er. Nå hjelper vi kunden og miljøet med dette, sier Eklöf.

Ledende i Europa

På IFA la Bosch vekt på at det elektriske kjøleskapet for privatbruk i år feirer 75 år, og Eklöf mener den lange erfaringen fra bransjen er viktig.

– Vi er det ledende hvitevareselskapet i Europa, og det henger sammen med vår historie. Vi er ikke bare fokusert på nye og innovative produkter, men har et bredere synsfelt som også omfatter produksjonskapasitet, energiforbruk og selvsagt brukervennlighet. Vårt morselskap Bosch innførte allerede i 1973 sitt miljømål, og vår grunnlegger Robert Bosch sa at alle Bosch-produkter skal ha omtanke både for kvalitet og omverdenen, sier Eklöf.

– Hvordan opplever du interessen fra Skandinavia her på hvitevaredelen av IFA?

– Vi er fornøyd med interessen fra Skandinavia, og håper dessuten mange som er her for å se de tradisjonelle utstillerne også stikker innom hvitevareleverandørene. Jeg tror de vil bli imponert over hva de får se.

– Hvor viktig er innbygging for Bosch?

– Norden har tradisjonelt sett vært et marked for frittstående produkter, og der er vi i Bosch sterke. Mange av de nye og spennende produktene i bransjen kommer innen innbygging, og da gjelder det å vise seg sterke også her. I for eksempel Tyskland og Østerrike står innbygging i dag for 70-80 prosent av markedet, i Norden er tallet betydelig lavere. Men jeg er sikker på at vi kommer til å gå i denne retningen.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

Powered by Labrador CMS