AEG har fokus på tøypleie, også på sine kombimaskiner. Foto: Electrolux

TØYPLEIE I HØYSETET

Electrolux og AEG viste fram både tørketromler som takler ull og silke, og kjøkkenapparater utviklet fra Michelin-kjøkkenprodukter.

På årets IFA-messe var det AEG-merket som dominerte utstillingsgulvet, men vi fikk tatt en titt på noen av nyhetene som kommer under Electrolux-navnet også.

 

Folk er nå villige til å investere vesentlig mer i kvalitetsprodukter i stedet for å kjøpe en stavmikser til 199 kroner

Pleie i førersetet

Fagbladet Elektronikkbransjen snakket med retail-sjef og nordisk nøkkelkundeansvarlig Hans Erik Standal for en oversikt over hvilke nyheter selskapet har på lager.

– På tøypleie lanserte vi i fjor AEG Økomix vaskemaskin, og den har vi nå forbedret. Det vil si at blandingen av såpe og vann som dyses over tøyet nå også tar med tøymykneren. Det gjør at du får en mye bedre fordeling, og du ser det faktisk fysisk på tøyet, det blir ingen skjolder på klærne, sier Standal.

Takket være denne intelligente teknologien har Økomix markedets beste energiklassifisering. A+++ -50 % betyr at den bruker halve energien av en vaskemaskin i klasse A+++.

– Det er den mest energieffektive vaskemaskinen på markedet, sier Standal.

Han mener forbrukerne har endret måten å vaske på, og det krever mer av leverandørene.

– Tøypleie er viktig for oss. Alle kan vaske tøyet rent, men å få det til å holde fargene, fasongen og vare lengre er noe vi fokuserer på. Vi tar tak i det faktum at dagens konsumenter vasker på kortere program og lavere temperatur, og forventer samme rene tøyet, sier han.

Også på tørketrommel-siden har AEG en A+++-maskin, og nå er det slutt på drypptørking av ull- og silkeplaggene dine.

– Den nye AEG Pro Tex Plus-maskinen kan tørke både ull og silke, og ble nettopp testvinner i Stiftung Warentest. Det som gjør at vi kan tørke slike ømfintlige materialer er at trommelen kjøres veldig raskt opp i høye hastigheter slik at tøyet blir presset ut mot sentrifugen og blir liggende helt i ro, sier retail-sjefen.

Begge maskinene skal komme på markedet i løpet av høsten.

 

Mye snakk, lite ull

På oppvaskmaskinsiden lanserte Electrolux en helt ny serie på fjorårets IFA, og viser i år kun fram en prototype. Den har til gjengjeld en spennende ny funksjon, kalt «comfort lift». En vippefunksjon på nederste skuff gjør at den i uttrukket tilstand løftes opp i hoftehøyde, slik at man slipper å bøye seg.

– Dette er en mye mer komfortabel måte å sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen. Vi viser nå fram en prototype, vi jobber fortsatt med å finne den helt optimale løsningen så dette er ikke ute i markedet ennå, sier Standal.

Hvilke trender innen hvitevarer ser dere på årets IFA?

– Det var jo lenge mye fokus på kapasitet på vask og tørk, men nå er de fleste kommet opp i åtte-ni kilos maskiner. Jeg føler at det nå er mer pleie av tøyet som står i sentrum. Så ser vi noen snakker om «connectivity», at enhetene skal snakke sammen, gjerne via en app. Jeg har til gode å se den store konsumentfordelen ennå, men at det før eller siden kommer tror jeg nok. Vi har en ganske stor serie med platetopper og vifter som snakker sammen og stiller seg inn automatisk i forhold til hverandre, og det er kanskje en mer hensiktsmessig form for oppkoblethet, sier Standal.

 

Skrått på kjøkkenbenken

Han viser også fram Electrolux’ nye serie med små kjøkkenapparater, Masterpiece Collection.

– Vi leverer kjøkkenutstyr til 50 prosent av alle Michelin-kjøkkenene i Europa, og vi henter veldig mye inspirasjon derfra. Sous vide-ovnen vi lanserte i fjor var en av disse, og nå tar vi prinsippet også til småapparatene.

Kolleksjonen inkluderer en stavmikser, en foodprosessor og en blender.

En av løsningene Electrolux har tatt med seg fra proff-kjøkkenet er at alle modellene er skråstilte. Det skal gi en presis og jevn blanding av ingredienser.

– Alt til matlaging er veldig i vinden. Folk er nå villige til å investere vesentlig mer i kvalitetsprodukter i stedet for å kjøpe en stavmikser til 199 kroner, sier Standal.

De tre nye kjøkkenproduktene fra Electrolux er utviklet i samarbeid med Michelin-stjernevinnende mesterkokker. Foto: Electrolux
Retail-sjef og nordisk nøkkelkundeansvarlig Hans Erik Standal viser fram prototypen på en ny oppvaskmaskin med løftefunksjon. Foto: Marte Ottemo
Til toppen