Produktsjef Michael Leyva i Epson USA med de transparente smartbrillene Moverio BT-300 for Augmented Reality, eller utvidet virkelighet. Foto: Stian Sønsteng
Produktsjef Michael Leyva i Epson USA med de transparente smartbrillene Moverio BT-300 for Augmented Reality, eller utvidet virkelighet. Foto: Stian Sønsteng

TRANSPARENTE OLED-BRILLER FRA EPSON

Epson lanserer på MWC sin tredje generasjon smartbriller for Augmented Reality, eller utvidet virkelighet.

Moverio BT-300 kommer til salgs i oktober-november. De er utstyrt med oled-skjermer, noe som i motsetning til de LCD-baserte forgjengerne skal gjøre dem fullstendig transparente. Prisen blir rundt 800 euro, og målgruppen er i første rekke det profesjonelle markedet som kan bruke dem for eksempel på plukklager eller i fabrikker, der medarbeiderne kan motta beskjeder og beskrivelser i synsfeltet uten å se på en ekstra skjerm.

– Epson har en lang historie innen projektorer. Mange tenker på skrivere når de hører varemerket vårt, men vi er faktisk en av de dominerende aktørene globalt innen projektorer. Med Moverio-brillene har vi rett og slett miniatyrisert teknologien, og utnyttet kunnskapen vi har om projeksjon. I smartbrillene har vi plassert en miniprojektor i hvert glass, og bildet som vises er imponerende, sier Michael Leyva.

Med Moverio-brillene har vi rett og slett miniatyrisert teknologien, og utnyttet kunnskapen vi har om projeksjon

Han er produktsjef for Epson i USA, og fagbladet Elektronikkbransjen møter ham hos Epson under Mobile World Congress (MWC).

 

Startet i 2011

Epson lanserte sine første smartbriller i 2011, med BT-100. Leyva innrømmer at disse var store og klumpete, men sier de var viktige for at tredjepartsutviklere kunne begynne å arbeide med plattformen.

– I 2014 kom BT-200. De var mye lettere og mindre, hadde integrerte sensorer og kamera, og målgruppen var fortsatt utviklere og profesjonelle brukere. De var fortsatt litt for store for vanlige forbrukere, men bedre egnet til profesjonell bruk, sier Leyva.

I messehallene i Barcelona viser Epson Moverio BT-300.

– Disse skiller seg på mange måter fra forgjengerne. Den største nyheten er den silikonbaserte oled-skjermen. Epson har utviklet oled for projeksjon, mens andre har utviklet teknologien for fjernsyn. Oled gir et langt større kontrastnivå, lysstyrke og et uhyre klart bilde. Svært viktig for brillene er det at skjermen er fullstendig transparent. Dette gjør det mulig å vise informasjon i brillene, uten at brukeren ser kanten på skjermen i brillene, sier Levya.

Mens kontrastnivået på BT-200 var 230:1, er det på BT-300 hele 100.000:1.

 

LCD tidligere

– Dette er forskjellen fra LCD-skjermen vi benyttet tidligere, til den nye oled-skjermen. Epson er den første leverandøren som har en transparent oled-skjerm i smartbriller, sier Levya.

Han sier Epson har arbeidet hardt med å redusere størrelse og vekt på brillene.

– Målet er at de uten problemer kan brukes en hel arbeidsdag. BT-100 veide 220 gram, BT-200 veide 88 gram, og BT-300 er nede på mellom 60 og 70 gram, sier Levya.

Han forteller at brikkesettet som benyttes er det nye Intel Atom x5, med en quad-core prosessor på 1,44 GHz som er betydelig raskere enn på forgjengeren.

– Vi har lagt til enda flere sensorer, som registrerer alle bevegelser. Et kamera i front kan sende det brukeren ser til personen hen kommuniserer med. Operativsystemet er Android, noe som gjør det enkelt for utviklere å lage eller tilpasse applikasjoner for vår plattform, sier Levya.

Mens BT-200 koster rundt 700 euro, blir BT-300 litt dyrere, rundt 800 euro.

Til toppen