Simplicity-serien fra Gorenje har fått både oppgradert design og helt nye produkter. Sort er designtrenden på kjøkken under årets IFA. Foto: Gorenje

TRE I ETT FOR GORENJE

For første gang etter Hisense-oppkjøpet stiller nå de tre merkevarene Gorenje, Asko og Hisense sammen på messe.

I fjor sommer kom nyheten om at kinesiske Hisense kjøper den slovenske hvitevareprodusenten Gorenje, og under årets IFA-messe i Berlin var de tre merkevarene Asko, Gorenje og Hisense for første gang samlet.

Norgessjef Bjørn Mangset viser fram Gorenjes nye, smarte koketopper som kommer på markedet i høst. Foto: Marte Ottemo.

Hele hjemmet oppkoblet

– Vi er samlet under Hisense-paraplyen på messen, men med egne områder for hver av merkevarene, sier Bjørn Mangset, norgessjef i Gorenje.

– Har oppkjøpet ført til noen endringer for den norske organisasjonen?

– Det ser ikke ut som det blir noen endring på hvordan vi jobber i Norden. Kineserne er ekspansive og jobber fort, og det er selvsagt tøffe krav. Men nå er det klart at vi utvider fabrikken i Slovenia, motsatt av hva mange trodde, sier Mangset.

– Vi vet ikke alt ennå, det jobbes med strategi. Men med nyheten om at vi skal produsere TVer ved vår fabrikk i Slovenia, i tillegg til hvitevarer, tyder på at det ligger i kortene at Hisense skal inn som merkevare i Europa.

Connect Life-funksjonene har kommet i alle Gorenjes nye produkter, og Hisense har vært pådriver for smartløsningene. Foto: Gorenje

Han sier det er TV som vil være naturlig å ta først til Norge under Hisense-navnet.

– Vi er nummer fire i verden på TV. Hisense mener alvor med å bygge merkevaren i Europa, og er blant annet hovedsponsor for EM i fotball, sier Mangset.

– Hvordan deler de tre merkene seg i markedet?

– Asko er høyende-brandet, Gorenje ligger i midtsjiktet, mens Hisense er myntet på tek-entusiastene, sier han.

Her viser vi frem alle mulighetene som har oppstått etter Hisense-oppkjøpet

I en sone mellom de tre merkevarene, har selskapet bygget en sone kalt «connect life», som viser fram alt fra stemmestyring, smarte hjem-løsninger og nye løsninger.

– Her viser vi frem alle mulighetene som har oppstått etter Hisense-oppkjøpet. Vi har snakket om oppkoblede produkter i mange år, men nå har vi koblet opp alt på tvers av merkevarene, sier norgessjefen.

Gorenjes nye tre-i-ett-ovn kan skilte med både damp, mikro og sous vide-funksjoner. Foto: Gorenje.

Kjøl først fra Hisense

Mangset har også flere nyheter å vise fram på messen. I fokus hos Gorenje er en helt ny produktlinje i selskapets Simplicity-serie.

– Den kommer i helhvitt eller sort, og særlig siste har fått mye oppmerksomhet. Som navnet tilsier – dette er kjøkkenprodukter som med rent design, men som også er enkle å bruke. Vi tenker dette er produkter som først og fremst vil gå i elektronikk-kanalen, sier han.

I selskapets Superior-linje kommer en av høstens store nyheter fra Gorenje, en tre-i-ett-ovn.

– Her får du damp, sous vide, men også mikrobølgefunksjon i en 45 cm formfaktor. Ovnen kan selvsagt også kjøre varmluft og vanlig ovn, og kommer nok først i kjøkkenkanalen, en gang i høst, sier Mangset.

OmniFlex-koketoppene ble vist fram under fjorårets IFA, men nå er de smarte, sensorstyrte koketoppene klare for det norske markedet. Foto: Gorenje.

Han viser også fram det første Hisense-produserte produkter som vil komme på det norske markedet i høst.

– Kineserne har lang og god erfaring med kjøl, det er det de er sterkest på. Nå kommer en serie flotte produkter med Gorenje-merkevarern som er produsert av Hisense. Det kommer en side-by-side i ulike modeller, hvor en av forskjellene er at du kan velge mellom vanntank eller tilkoblet vann til isbitmaskinen, sier Mangset.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen