Berit Svendsen (Telenor Norge), August Baumann (Teliasonera Norge) og Arild Hustad (Tele 2 Norge) etablerer et felles selskap for mobilbetaling.

TRIO FOR MOBILBETALING

Telenor, TeliaSonera og Tele2 etablerer et felles selskap som skal tilby alle forbrukere i Norge sikker og enkel betaling via mobiltelefonen.

Målet er at norske mobilbrukere skal kunne ta i bruk den mobile betalingstjenesten i løpet av første halvår 2013.

– For å kunne tilby en optimal og brukervennlig løsning for både kunder og brukersteder er det essensielt at det utvikles en felles betalingsløsning på tvers av alle mobilnettverk og teknologier. Derfor vil de tre operatørene etablere et felles selskap med like eierandeler som, under felles merkenavn, skal sikre trygg og enkel bruk av den mobile betalingstjenesten, heter det i en pressemelding.

Operatørsamarbeidet er en milepæl for mobilbetaling i Norge

I dag bruker 60 prosent av norske mobilkunder telefonen til å betale for tjenester og produkter som for eksempel parkering, kinobilletter, eller offentlig transport. Undersøkelser viser imidlertid at potensialet er betydelig større.

Tjenesten vil være operatøruavhengig slik at mobilkundene ikke skal merke noen forskjell om de for eksempel bytter mobilabonnement. Løsningen vil også bli tilrettelagt for kunder med bedriftsabonnement eller kontantkort.

Avanserte brukere

– Norge er et land med svært avansert bruk av telekommunikasjon, og at bransjen nå samarbeider om å lage betalingsløsninger uavhengig av operatør er fordelaktig for kundene, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i pressemeldingen.

Hennes kollega og konkurrent, administrerende direktør August Baumann i Teliasonera Norge, sier det slik i meldingen:

– Operatørsamarbeidet er en milepæl for mobilbetaling i Norge. Vår ambisjon er at betalingsløsningen blir et reelt alternativ til kort og kontanter. Målet er å skape en nasjonal standard for mobil betaling som også er klargjort for fremtidig betalingsteknologi.

Arild Hustad, administrerende direktør i Tele2 Norge, mener det er viktig med en felles plattform og et felles selskap for mobil betaling.

– Dermed kan kundene våre slippe å forholde seg til uttalige tekstmeldinger og koder for enkle betalinger. Jeg er trygg på at mange nordmenn i løpet av noen få år vil foretrekke å betale med mobilen fremfor kontanter.

Til toppen