TROR PÅ DIGITALE MULTIRADIOER

– En multiplattformradio som sleper med seg FM er et helt annet produkt enn den gamle radiomottakeren.

Det sier Tom Austad i Digital+ AS, som har agenturet for Revo-produktene i Norge, Sverige og Danmark. Han ser optimistisk på salget av digitalradio de kommende par årene.

– Det er gått en del år i Norge med et labert DAB-salg, men jeg tror DAB skyter fart fordi flere produsenter nå lager konseptprodukter og ikke bare rene radiomottakere. Dette er kombinasjonsenheter med flere funksjoner, der brukeren ikke blir sittende fast når man skal lytte på radio – hva enn fremtiden vil bringe når det gjelder distribusjon av radioinnhold, sier Austad.

Digital+ AS har sitt utspring i HCAG AS, som ble etablert av NRK-programleder Hans Christian Andersen for å selge DAB-radioer. Etter at Andersen trakk seg ut for to-tre år siden har andre vært inne på eiersiden, og Austad forteller at det var tilfeldig at han kom borti selskapet.

– Jeg har vært i flere bransjer, fra 1985 til 1990 var jeg i brunevarebransjen i Salora. Når gamle sirkushester lukter sagmugg er det ikke lett å sitte stille, og vi har fått en fenomenal repons fra bransjen og markedet på de nye Revo-modellene, sier Austad.

Tidemandsen på laget

Han eier 80 prosent av selskapet, med seg har han i tillegg en eiendomsinvestor samt Øivind Tidemandsen gjennom selskapet Dolphin Management AS.

– Dette er en solid mann å ha med seg, med bransjekunnskapen han har fra Elkjøp, sier Austad.

– Hva skal du gjøre annerledes, slik at både Digital+ og Revo blir en suksess?

– Vi satser på PR og lanserer produktene bredt i mange medier. Vi har fått særdeles gode testresultater, som taler for at produktene er solide og velkomne i markedet. Vi går bredt ut når det gjelder distribusjon, men vil være noe selektive. Dessuten legger vi nå vekt på service og ettermarked, sier Austad.

Han har Revo-agenturet for Skandinavia med opsjon på Finland. Dette blir ikke det eneste benet selskapet skal stå på, men Austad mener det er et meget godt utgangspunkt. Han håper butikkselgerne snart vil oppdage hva de nye radioene medfører av økt interesse og salgsmuligheter.

– Det er viktig å presentere for kundene et dyrere produkt som gir en bedre opplevelse. Våre produkter har norske menyer og en svært enkel betjening, sier Austad.

Han vil spesielt fremheve modellene Heritage og Ikon.

– Dette er spennende multiplattformradioer, som i tillegg til FM har DAB+ og internettradio, samt base for Ipod/Iphone som kan styres via radioens fjernkontroll eller tastene på radioen. Prisen er henholdsvis 2.800 og 3.000 kroner, sier Austad.

Han tror ikke det blir vanskelig for butikkene å selge såpass dyre radioer.

– Med disse variantene blir det enkelt å selge oppover. Dette er luksusradioer med høy må ha-faktor, når man ser radioen og hører den veldig gode radiolyden med dyp og solid bass, sier Austad.

Powered by Labrador CMS