I panelet (fra venstre): Ingrid Thinn Bjerke (Virke), Anton Hagberg, (Komplett), Edward Lygre (Bergen musikkhandel), Jon Lyngra, (Expert Norge) og Andreas Niss (Elkjøp Norge). Foto: John Berge
I panelet (fra venstre): Ingrid Thinn Bjerke (Virke), Anton Hagberg, (Komplett), Edward Lygre (Bergen musikkhandel), Jon Lyngra, (Expert Norge) og Andreas Niss (Elkjøp Norge). Foto: John Berge

TROR PÅ LYSERE FREMTID

Fortsatt vekst og gode tider. Men det blir flere konsolideringer. Det tror både små og store aktører i panelet under debatten på Årets julegaver.

Andreas Niss, administrerende direktør i Elkjøp Norge:

– Eventuelle mørke skyer stemmer ikke helt med virkeligheten, heldigvis. Det er ikke tvil om at vi alle jobber i en utfordrende bransje. Vi må være innovative og finne nye produkter som alle vil ha. Det er nok det vi alle må jobbe hardest med. Veksten kommer ikke av seg selv. Jeg håper og tror at fremtiden er lysere enn det mange sier. Men jeg tror på en konsolidering i bransjen. Det blir veldig tøft for de minste butikkene å klare presset fra kjedene.

Det blir veldig tøft for de minste butikkene å klare presset fra kjedene

Jon Lyngra, driftssjef Expert Norge AS:

– Det er mange områder en kjede kan bli bedre. Å tilby installasjon, klargjøring og support til kundene. Man må tenke annerledes for å overleve.

Edward Lygre, daglig leder hos Bergen musikkhandel:

– Bransjen har et problem. Alle tror at pris er det eneste som betyr noe. Men det vil finnes en nisje, som kan utgjøre fem til femten prosent. Den kan noen ta tak i. Så kan resten krige på pris, tenker jeg. Vi har selvsagt utfordringer hver eneste dag.

 

Tsunami på nett

– Nettet vokser. Hva skjer om ti år? Vil de store måtte konsolidere og spesialforretningene spesialisere seg enda mer, spurte ordstyrer Stian Sønsteng.

Anton Hagberg, direktør Komplett:

– Det stemmer. Det vi ser nå er en netthandeltsunami. Jeg tror det er større fra utlandet enn dere tror.

Jon Lyngra:

– Vi ser også at nett er superviktig kanal for oss. Det er en kanal hvor vi møter kundene. Vi driver med informasjon, salg og pickup i butikk. Nettsatsingen er like viktig som butikksatsingen. Det er ingen konflikt for oss mellom nett og butikk. Markedssituasjonen er nå slik at det er liten prisforskjell mellom nett og butikk. Ofte er det billigere i butikk enn på nett.

Andreas Niss:

– Vi tilbyr også hvitevarer på nett og kundene vil ha det. Jeg tror de vil komme i butikk og se varene. Jeg tror at nettet vil få formidabel vekst, og vi tilpasse oss det.

 

Weber-millioner

– Hva skjer om ti år? gjentok Sønsteng.

Andreas Niss:

– Det er vanskelig å si hva som skjer om ti uker, for ikke å snakke om ti måneder, så ti år er umulig. Men, man må være spesialist, ha bredde, vareutvalg, og satse på individualisme. Selv om man ikke vil, er pris særdeles viktig i fremtiden.

Ingrid Thinn Bjerke, direktør Virke faghandel og industriell handel:

– Denne bransjen er preget av innovasjoner. En ny designnyhet innen sofa er ikke så spennende. Det koster ikke så mye å kjøpe elektronikk. En mobil eller PC er utdatert etter to år, mens en sofa varer fem år.

Anton Hagberg:

– Vi har en stor bransjeglidning. Vi har nå et par ting vi selger som vi aldri drømte om å selge for fem år siden. Griller fra Weber gir oss mange millioner i året. Det ante jeg ikke at vi kunne selge. Vår bransje er flink til å gli inn i andre bransjer.

Edward Lygre:

– Vi utvikler oss i Bergen og prøver å posisjonere oss. Vi har opplevd beinhard konkurranse i 20 år, men vi er ikke med på bransjeglidning.

 

De samme varemerkene

Jon Lyngra:

– Med velværeprodukter har vi selgere som knapt vet hva de skal selge. Kundene blir mer og mer opptatt av personlig pleie. Det som skiller oss fra andre bransjer, er at vi alle selger nøyaktig de samme varene, mens møbler er forskjellige fra kjede til kjede. Dette gjør vår bransje spesiell og interessant.

Andreas Niss:

– Vi har jobbet lenge med personlig pleie. Treffer du en mannlig hvitevareselger i en Elkjøpbutikk kan han vanvittig mye om hårfjerningsmaskiner, epilatorer og hårfønere. Vi har «beauty temples» i butikene. Vi ønsker å få inn kvinnene hos oss, i stedet for frisørsalongen.

– Fremtiden? repeterte Sønsteng.

Her konkluderte panelet samstemt at det er snakk om rask innovasjon og samspill med nettbutikk og varehusene, slik at opplevelsen blir smidig for kundene. Med komplekse produkter er det også mer behov for fagkunnskap og hjelp overfor kundene, men man må også være på rett plass mht. pris for at kundene skal velge din kjede fremfor en annen.

 

Håper UHD får prisene opp

Ny vri på julegavene

Sparer litt mer, bruker litt mindre

Vil fremme digitalradio

Gram på vei inn i Norge

Til toppen