For første gang viser NRKs analyser at strømmetjenester som Netflix stjeler medietid.

TV-VANENE ENDRER SEG

For første gang på mange år viser analyser at nordmenn endrer TV-vanene. Dette kom frem på Kabel Norge-konferansen.

NRK utfører jevnlig analyser av når, hvordan og hvor lenge vi nordmenn ser på TV. Kristian Tolonen, analysesjef i NRK, presenterte under Kabel Norge-konferansen de seneste tallene.

Kvinner ser dobbelt så mye på tidsforskjøvet TV som menn

Hele arbeidsdagen

Vi bruker i gjennomsnitt 8,24 timer på medier på en gjennomsnittsdag. Dette er en økning fra tidligere. Ifølge Tolonen har 96 prosent av befolkningen TV, 94 prosent har tilgang til internett og 33 prosent har PVR som gir mulighet til tidsforskjøvet TV. Men hvem er de fire prosentene som ikke har TV?

– I følge våre undersøkelser er dette unge single menn som bor i byene, og politisk stemmer de SV, sier Tolonen.

Er du over 40 år ser du mer TV enn de unge. Dette forklarer Tolonen med at når man blir etablert, ofte med familie, så øker igjen TV-tittingen.

Til tross for at det er TV-tilbud hele døgnet, er det fortsatt i tidsrommet mellom klokken 18.00 og 23.30 vi ser mest TV.

NRK fortsatt størst

Tolonen presenterte også tall på hva vi ser på, og om vi bruker TVen til andre ting enn tradisjonell TV.

– NRK1 er fortsatt størst med en seerandel på 31,8 prosent, med TV 2 på andreplass med 19,4 prosent, sier analysesjefen. Han forteller videre at tre prosent av all TV-titting i Norge er tidsforskjøvet, altså opptak på PVR. Her er det mest serie- og underholdningsprogram som blir sett i etterkant. Fordelingen mellom kjønnene er stor når det gjelder tidsforskjøvet TV.

Kvinner ser dobbelt så mye på tidsforskjøvet TV som menn. For første gang viser også analysene at strømmetjenester som Netflix er populært. Fire prosent bruker Netflix daglig.

Annen bruk av TV

Vi bruker ikke lenger TV-apparatet kun til TV. 12 prosent av bruken er annen bruk. Her kommer spillkonsollene sterkt inn. Spesielt de unge bruker mye av TV-tiden til annet enn TV-titting.

– Mens 12 prosent av tiden er annen bruk i gjennomsnitt, er tilsvarende tall rundt 30 prosent for de unge, avslutter Tolonen.

Til toppen