Toshibadirektør Akio Ozaka ble overfalt av media etter pressemøtet på CES. – Vi er svært overrasket over Warners beslutning, sa Ozaka om Warners overgang fra HD DVD til Blu-ray. Foto: Stian Sønsteng.

TYNT, STORT OG SORT PÅ VERDENS STØRSTE BRANSJEMESSE

Tynnere TVer, sortnivået til Pioneer, Panasonics 150-tommer og tilbakeslaget for HD DVD.

Dette var de viktigste nyhetene på CES International 2008, verdens største bransjemesse innen forbrukerelektronikk, som ble avholdt i Las Vegas i januar. Consumer Electronic Show ble arrangere for 41. gang, med 2.700 utstillere og 140.000 deltagere fra 140 land.

 

Messen er for alvor blitt en viktig begivenhet også for den nordiske bransjen, og igjen kunne CES skilte med flere nyheter enn IFA i Berlin. Interessen for messen her hjemme illustreres av at godt over 20 norske journalister var til stede.

 

Fortsatt benyttes messen som premie for dyktige selgere, og enkelte bruker like tid ved en av de 140.000 enarmede bandittene i byen (en banditt per messedeltaker!) som i messehallene. Men for produsentene er CES blitt den viktigste anledningen i løpet av året til å vise sine nyheter.

 

 

 

Store japanere

Den største nyheten – bokstavelig talt – var Panasonics 150 tommer store plasma-TV. Men det enorme apparatet måtte finne seg i å komme i skyggen av en annen japaner. Riktignok blir Pioneer små i forhold når man ser på markedsandeler, men igjen imponerte de med sortnivået og kontrasten i sine plasmapaneler. De som hadde ventet at Pioneer skulle ta et hvileskjær etter fjorårets Kuro-bombe tok feil. Selv sier Pioneer at forbedringen på årets modeller er tilsvarende stor som fra 2006 til 2007. I tillegg kunne de vise en prototype på en ni millimeter tynn plasmaskjerm – og et kommende panel med et sortnivå som nærmest gjør det umulig å måle kontrastforholdet. Dette blir trolig generasjon ti eller elleve, og hvis Pioneer fortsetter å holde samme progresjon blir det interessant å se hva de sender ut i butikkene i 2009.

 

 

 

Warner meldte overgang

Noe av spenningen foran årets CES gikk på krigen mellom Blu-ray og HD DVD. Warner slapp noe av luften ut av ballongen da de meldte overgang til BD. Pressemøtet til HD DVD-gruppen ble avlyst, og oppmøtet på pressemøtet til Toshibas var derfor overveldende. Visepresident Jodi Sally i Toshiba erkjente at selskapet hadde hatt et par tøffe dager, men gråtkvalt var hun nok ikke. På den annen side gikk ikke Toshiba lenger enn til å si at de fortsatt har stor tro på HD DVD som format.

 

Det kan virke av denne innledende artikkelen til vår CES-reportasje som det var japanerne som fikk det meste av oppmerksomheten i Las Vegas. Også koreanerne hadde mye å by på, og det er vært å merke seg at LG nå ønsker å skille seg mer fra Samsung. Mer om dette lenger ut i bladet. Av norske produsenter, var både Seas og Hegel til stede på CES. De kommer vi tilbake til i senere utgaver av bladet.

 

 

 

 

 

Andrea Ragnetti er fra nyttår ansvarlig for Philips-divisjonen Consumer Lifestyle, som omfatter både forbrukerelektronikk og småelektriske produkter. Her med en blåtannradio som kan koples til mobiltelefoner.
Informasjonsansvarlig Kristin Fjeld med Microsofts store nyhet på CES: Surface, et 30-tommers stort bord med berøringsskjerm. Innmaten er en Microsoft Vista-PC og kameraer som registrerer hvor på skjermen det trykkes.
140.000 bransjefolk og journalister besøkte CES International 2008 i Las Vegas. Foto: CES.
Bjørn Ananiassen i Enea, som blant annet leverer tilbehør fra iLuv til Samsung og Apple. Her med iLuv i1255, en DVD-spiller med basestasjon for Ipod. Maskinen spiller DVD, VCD, MP3-CD, audio-CD, jpeg-CD og bilde-CDer. I hånden har han en Ipod-veske med øreplugger som sier bling!
Til toppen