UNDERHOLDNING PÅ ETT BRETT

– Vi fokuserer på lyd- og bildekvaliteten i våre ZiiO-nettbrett, sier Carl Erik Wessel Holst i Creative.

På CES var Creative blant de rundt 80 leverandørene som viste nettbrett. Holst sier Creative ønsker å posisjonere seg med et nettbrett spesielt utviklet for underholdning.

– Med vår 25-årige historie innen lyd og bilde for datamaskiner er det naturlig at vi fokuserer på dette når det gjelder nettbrettene våre. Vi vil levere den høyeste standarden innen blåtannoverføring (2.1 ADR) med apt-X-kodeken og lydforbedringsteknologiene X-Fi Crystalizer og X-Fi Expand, slik at man får den beste lytteropplevelsen, sier Holst til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det Andoid-baserte (2.2) brettet kommer i 7 og 10 tommer, til 2.300 og 2.800 kroner i 16 GB-versjon. 8 GB-utgavene koster 400 og 200 kroner mindre.

Som flere andre påpeker Holst at flere produsentgrupper møtes i den nye kategorien nettbrett.

– Aktørene er tradisjonelle PC-produsenter som ser at nettbrettene erstatter PCer, mobiltelefonprodusenter som vil inn fordi brettene bygger på telefonteknologi, og slike som oss som ser at de erstatter enkelte MP3- og multimediaspillere. Vi har et kjent varemerke og eier gode teknologier, men siden vi ikke har samme markedstyngde som Apple må vi legge oss lavere i pris. Samtidig er vi heller ikke blant de rimeligste i markedet, sier Holst.

Android-brett

Nettbrettene har Pure Android Audio med apt-X og lossless audio-støtte via trådløs strømming. Skjermoppløsningen er henholdsvis 480x800 og 1024x600 punkter, 16,8 millioner farger på 7-tommeren og 262.000 farger på 10-tommeren. Støttede lydformater: MP3, AAC, WMA9, FLAC, OGG, ADPCM, MIDI, WAV, Audible format 4. Støttede videoformater: H.264, MPEG4, WMV9, MJPEG, MOV, AVI, MKV. HDMI-video ut. Kamera i front, innebygd mikrofon og stereohøyttalere. Akselerometer. Batteritid: 25 timer (MP3) og fem timer video. MicroSD-leser i 7-tommeren, SD i 10-tommeren. Vekt: 400 og 650 gram.

På CES viste Creative også en spillhodetelefon som både kan brukes til datamaskiner, PS3 og Xbox. Med i esken til Creative Sound Blaster Tactic3D Omega Wireless Gaming Headset (puh!) følger alle nødvendige tilkoplinger. Hodetelefonene koster 1.500 kroner, og de bruker trådløs overføring.

Et annet produkt Creative viste var deres internettkamera for TV. For rundt 3.000 kroner får man en løsning med full HD og Skype-funksjon, der programvaren ligger i enheten som koples til TVen. Skjermen kan deles i fire, og det følger med fjernkontroll.

– Er ikke dette litt for dyrt for en familie?

– Vi retter oss både mot bedriftskunder og private. Mange vil nok sette pris på å kunne snakke med forretningsforbindelse og familie på en større skjerm, spesielt i høytider hvis man bor langt fra sine kjære, sier Holst.

Powered by Labrador CMS