Det var en stor høytidelighet ved festmiddagen da Musik-Magazinets eier Thorbjørn Roll overrakte Norges Vels medalje og diplom til butikksjef Petter Berentzen etter 40 års ansettelse i bedriften.

UNGDOMMEN SVIKTER HI-FI OG GOD LYD

Det sier Petter Berentzen (61) som har tilbrakt nesten hele sitt voksne liv som medarbeider i Musik-Magazinet. Under stor høytidelighet ved festmiddagen i forbindelse med 100 års-jubileet fikk han overrakte Norges Vels medalje og diplom av Musik-Magazinets eier Thorbjørn Roll, etter 40 års ansettelse i bedriften. Utdelingen kom som en overraskelse for Berentzen, og var en stor anerkjennelse for den populære butikksjefen.

 

I utgangspunktet arbeidet han like mye med musikk som med Hi-Fi, men de senere årene har det svingt mer og mer over til lydproduktene.

 

– Vi har mange dyktige musikere i butikken og de tar seg veldig godt av denne delen av virksomheten, sier Petter.

 

Tung Hi-Fi

Avanserte Hi-Fi-produkter er et varemerke for Musik-Magazinet. Berentzen forteller at de har omsatt produktene fra Electrocompaniet i nesten hele dette merkets levetid. Harman Kardon-produktene er også blitt solgt i mange år. I tillegg nevner han ”tunge” Hi-Fi-merker som MacIntosch, JBL og Mark Levinson.

 

– Litt morsomt er det jo at LP-platespillerne har kommet igjen for fullt. Hvis noen hadde fortalt meg det for en del år siden at vi skulle selge masse platespillere i 2010, ville jeg ledd av dem. Dette henger også sammen med at vi er en viktig Hi-Fi-forretning i Bergen, mener han.

 

Svikt hos de unge

Den populære butikksjefen er opptatt av at Hi-Fi-interessen er i ferd med å svikte hos mange unge. Skylden legger han på MP3-spillerne, mobiltelefoner og lignende produkter som i stor grad har tatt over musikkgjengivelsen hos unge lyttere.

 

– De små enhetene har tatt over hos de unge. Hi-Fi-interessen ligger heldigvis igjen hos mange godt voksne, slår han fast.

 

Berentzen ser det som en fordel både for kultur- og Hi-Fi-interessen at det er et stort profesjonelt symfoniorkester i Bergen. Selv mener han litt ubeskjedent å kunne si at Musik-Magazinet har god status i byen som Hi-Fi-handler, ikke minst fordi vareutvalget innen denne gruppen er godt.

 

– Vi er friere når det gjelder å kunne velge merker enn de fleste av konkurrentene våre her i byen. Ser vi noe vi føler entusiasme for, kan vi ta det inn. Her er det ikke noe byråkrati som bestemmer hva vi skal selge. Jeg vil påstå vi står ganske høyt i kurs hos leverandørene våre.

 

Økt på musikk

De siste årene har omsetningen av musikkinstrumenter og tilbehør økt mer enn for Hi-Fi- og andre lydprodukter.

 

– For det første har vi mange dyktige musikere og musikkinteresserte folk ansatte i butikken. Dessuten merker vi at musikkinteressen har økt blant folk flest. Vareutvalget vårt er også blitt større. Her treffer vi et mye yngre publikum enn det som er vanlig for Hi-Fi-kjøpere, sier Berentzen.

 

Han legger også vekt på at musikkmiljøet ser ut til å være mindre berørt av finanskrisen og dårlig økonomi enn kostbare lydprodukter.

 

– For å komme tilbake til musikk: ser du det som en ulempe at dere ikke har alle typer musikkinstrumenter?

 

– Vi har ikke blåseinstrumenter og lite slagverk. Det er et bevisst valg vi har gjort. Strukturen på musikkforretningene her i Bergen har blitt slik at én butikk konsentrerer seg om blåseinstrumenter, noen spesialiserer seg på pianoer og flygler. Det står i grunnen bare to igjen som konsentrerer seg om det som ikke er blåseinstrumenter.

 

Går fortere

Petter Berentzen har vanskelig for å uttale seg om hva som skal være fremtiden for produktene i butikken.

 

– Det eneste som er sikkert, er at forandringene stadig går raskere. Produkttypene og teknologiene får kortere og kortere levetid, og vi må være raske på fotene for å henge med når det gjelder å se nye trender. Det irriterer meg grenseløst at ungdommen i dag aksepterer lydkvaliteten fra MP3-spillere med ørepropper.

 

Berentzen synes også at mange som skriver om musikk har et altfor overflatisk forhold til lydkvaliteten. Ordet ”gadget” er blitt mote i stedet for at det populære burde være høy lydkvalitet. Det er helt feil, som noen skriver, at MP3 låter like bra som CD-plate.

 

– Betyr det at du etter 40 år i bransjen vil at folk igjen skal gå over til LP-plater?

 

– En god analog innspilling kan låte veldig bra på LP, men digitale opptak synes jeg blir best på CD.

 

– Det er synd at MP3-musikken har ført til at mange unge ikke lenger opplever hva god lyd kan være, sier butikksjef Petter Berentzen og viser JBL-høttaleren K2.
I forbindelse med jubileet hadde Musik-Magazinet lånt inn et toppanlegg med en kombinasjon av Mark Levinson og JBL. Anlegget består av en CD-spiller, forforsterker, to monoblokker (monoforsterkere) og en stereoforsterker, alt fra Merk Levinson. Høyttalerne er JBL modell K2. Anleggets markedspris er cirka 650.000 kroner.
Til toppen