Yanmin Wang, Huaweis sjef for Norden og Sentral-Europa, tror de etablerte merkene må belage seg på kraftigere konkurranse fra kinesiske håndsettprodusenter. Foto: Marte Ottemo
Yanmin Wang, Huaweis sjef for Norden og Sentral-Europa, tror de etablerte merkene må belage seg på kraftigere konkurranse fra kinesiske håndsettprodusenter. Foto: Marte Ottemo

USUNN BRANSJE

Huaweis nordensjef mener mobilbransjen trenger flere produsenter, og spår at flere kinesiske selskaper vil gjøre seg gjeldende også i Norge.

Stiftelsen Elektronikkbransjen traff Yanmin Wang, Huaweis sjef for Norden og Sentral-Europa for å høre hvordan Huawei tenker framtiden for mobilprodusentene. Wang har vært i Huaweis toppledelse i over 10 år, og jobber spesielt med selve håndsettene.

 

Vi var blant de første til å rulle ut produkter med Windows Phone 8, men det var ikke spesielt suksessfullt

To giganter

– Vi har vært et telekomselskap siden 1987, men startet på infrastruktursiden. Vi kom med våre første to telefoner for tre år siden, mye fordi noen av kundene våre ønsket et helt økosystem fra oss, inkludert håndsett, sier Wang.

– Hva er mobilbransjens utfordringer framover?

– Jeg personlig mener at bransjen ikke er spesielt sunn akkurat nå. Vi har to giganter som kontrollerer nesten hele markedet, 95-97 prosent av omsetningen går til Samsung og Apple. Vi trenger flere selskaper som tilbyr gode produkter med bra teknologi til en passende pris. I Norge er det ok å kun selge flaggskipmodeller, men andre land trenger et bedre utvalg i mellomsegmentet, sier Wang.

Han mener operatørene også leter etter andre samarbeidspartnere. 

– Samsung og Apple er ikke spesielt enkle å jobbe med, og mange operatører ønsker ikke å bli kontrollert av disse to selskapene. Jeg tror de andre kinesiske merkene kommer raskt nå, sier Wang.

Wangs andre ankepunkt er at smarttelefonene i seg selv burde bli enda smartere og enklere i bruk.

– De fleste har allerede mange sensorer innebygd, vi kan utnytte disse bedre til for eksempel å måle fall i hjemmet hos eldre personer og andre hendelser hvis vi utvikler økosystemet rundt.

 

Programvaren viktigere

– Mobilene får stadig større skjermer og blir tynnere, hvordan skal produsentene differensiere sine produkter?

– Det er fortsatt rom for utvikling i materialer, prosessorer, lagring og batteri, men det største området for forbedring er innen programvare, sier Wang. 

Huawei var blant de første som kom med Windows Phone-mobiler, men har det siste året gått kraftig inn for Android.

– Vi var blant de første til å rulle ut produkter med Windows Phone 8, men det var ikke spesielt suksessfullt. Nokia fikk mesteparten av markedsføringsresurssene, og de kuttet prisene så vi ikke kunne konkurrere. Servicen når noe gikk feil var heller ikke spesielt bra, sier Wang.

Han tror Microsofts operativsystem kommer til å ta en del av markedet, men kun en liten del. Og Samsungs egenutviklede operativsystem har Wang ingen tro på.

– Tizen? Når Android har 85 prosent markedsandel, hvorfor skal utviklerne satse på Tizen? Det er ikke noe innhold der, sier han.

 

Smartutstyret kommer

Nordensjefen har også tro på smartutstyr som klokker og armbånd, men mener de i fremtiden må bli mer som vanlige klokker, men med helse-, aktivitet- og sporingsteknologi.

– Markedet er fortsatt helt i startfasen, og de trenger flere apper og mer utvikling i tillegg til en industrileder for å drive hele markedet.

– Huawei har kommet med sitt Talkband, har dere andre smart-planer?

– Vi er i en prosess med å lansere en klokke, sier Wang, men vil ikke gi noen flere detaljer enn det. 

Huawei lanserte nylig tre nye modeller under årets IFA-messe i Berlin. Ascend G7 og Ascend Mate7 er de to modellene som er på det norske markedet.

Huawei Ascend G7 er med sine 7,6 millimeter en ganske tynn mobil. Den 5,5 tommer store skjermen har en oppløsning på 720 x 1280 punkter, og telefonen benytter en Qualcomm Snapdragon 410-brikke med fire prosessorkjerner på 1,2 GHz. Huawei legger spesiell vekt på størrelsen på batteriet, som er på 3000 mAh. Det er tre ulike strømsparemoduser, som skal gi en batteritid på 1,2 dager ved tung bruk – og mulighet til å drive telefonen i ytterligere 24 timer med bare 10 prosent igjen på batteriet. Kameraet i G7 er på 13 megapiksler, og det er også et 5 megapiksel frontkamera. Ascend Mate7 er en større telefon, med en skjerm på hele 6 tommer. Skjermen har Full HD-oppløsning, og skal ifølge Huawei benytte en spesiell teknologi som gir høyere kontrast. Mate 7 har fått en egenutviklet systembrikke fra Huawei, Kirin 925 med åtte prosessorkjerner. Når det trengs ekstra kraft brukes de kraftigste prosessorkjernene, ellers brukes de mer strømgjerrige variantene. Ifølge Huawei skal dette gi opptil 50 prosent lenger batteritid.

Til toppen