Tor Martin Storhaug, ny senior salgssjef i Huawei Technologies Norway AS, med Huawei Watch. Foto: Stian Sønsteng
Tor Martin Storhaug, ny senior salgssjef i Huawei Technologies Norway AS, med Huawei Watch. Foto: Stian Sønsteng

UTFORDRER MED BEDRE KVALITET TIL LAVERE PRIS

– Det er spennende tider og det kommer til å skje forandringer. Vi øker staben og vil ha mye nytt på produktfronten.

Det sier Tor Martin Storhaug, ny senior salgssjef i Huawei Technologies Norway AS, når vi møter ham på mobilmessen MWC i Barcelona. Her er det kinesiske selskapet representert med en av de største utstillingene. Storhaug, som har elleve års fartstid i Samsung, beskriver sin nye arbeidsgiver som en positiv utfordrer i mobilbransjen, med varemerkene Huawei og Honor.

– Honor er vårt varemerke for netthandelen. I Norge har vi kjørt en litt mer eksklusiv distribusjon en periode, i første rekke hos Komplett, før vi nå lanserer merket i flere kanaler, sier Storhaug.

Når vi går inn i diskusjoner med operatørene blir utfordringen å få sluttkundene til å forstå at de hos oss får et vel så bra produkt til en lavere pris

– Er det en fordel å ha flere varemerker?

– Det har fungert veldig bra for oss. Honor-produktene ligger litt under Huawei-produktene i pris. Her i Barcelona viser vi mobiltelefonene Honor 6 Plus og 4X, samt nettbrettet Mediapad X2. Honor 6 Plus har to kamera på baksiden, med mulighet til å kombinere eksponeringer fra dem begge, mens Mediapad X2 på sju tommer har talefunksjon slik at man kan bruke den som en smarttelefon, sier Storhaug.

 

Huawei Watch

Når det gjelder smarttelefoner og nettbrett fra Huawei sier Storhaug det vil komme store nyheter i løpet av våren. Mye oppmerksomhet på messen fikk derimot Huaweis nye smartklokke.

– Den kom overraskende på oss alle, og Huawei Watch fikk en svært god mottakelse her i Barcelona, sier Storhaug.

Klokkehuset er i rustfritt stål, den runde amoled-skjermen på 42 mm i diameter er dekket av safirglass. Brukeren kan velge mellom 40 ulike hjemmeskjermer, klokken har pulsmåler og bevegelsessensor.

Smartbåndet Talkband for Android og Ios kommer i ny versjon, kalt B2. Dette har fått ny utførelse i metall med lærrem, og hovedenheten kan fjernes fra armbåndet og settes i øret som et blåtann håndfrisett. Også dette har bevegelsessensor, og det sier fra hvis du kommer for langt unna mobiltelefonen.

– Hva vil du si om posisjonen til Huawei i Norge?

 

Midt- og toppsegmentet

– Vi er en positiv utfordrer, og satte egne salgsrekorder i flere av månedene i siste halvår i 2014. Vi holdt den samme posisjonen i januar og februar, og har hatt en god økning i detaljhandelen, spesielt Elkjøp. Vi ønsker å bygge oss opp i flere kanaler, også i samarbeid med Telenor og Netcom, sier Storhaug.

– Hvor ønsker Huawei å plassere produktene sine i markedet?

– Vi ønsker å ta en posisjon i midt- og toppsegmentet. Den positive utfordringen vår er at vi har bedre priser enn de to-tre største. Når vi går inn i diskusjoner med operatørene, og skal sette pris på produktene med abonnement, blir utfordringen å få sluttkundene til å forstå at de hos oss får et vel så bra produkt til en lavere pris.

– Folk kjøper et merke de kjenner og kanskje har fra før?

– Det gjør de. Da jeg gikk til Huawei opplevde jeg at venner og kjente lurte på hva dette var for noe. Jeg ba dem sjekke hvilket merke ruteren deres hadde, her har vi gjort suksess. Nå ønsker vi å dra suksessen videre for mobiltelefoner, nettbrett og smarttilbehør.

– Du sier dere er en positiv utfordrer, men her på messen i Barcelona er dere langt fra en liten spiller?

– Jeg ble positivt overrasket, her er vi virkelig store. Det er her selskapet ønsker å posisjonere seg, sier Storhaug.

Til toppen