VANN FRA KJENDIS-KOKK

Sodastream har fått inn kjendiskokken Paul Liebrandt for å skape nye smaker på vannet sitt. De tror på en alkoholfri trend til middagsserveringen.

Publisert Sist oppdatert

Sodastream inviterte matbloggere og journalister til smakstreff på Mathallen i Oslo, for å lansere sine nye «sparkling gourmet»-smakstilsetninger.

Ann Solveig Hofseth, nordisk nøkkelkundeansvarlig i Sodastream, sier selskapet nå leverer 700 millioner liter vann med kullsyre fra sine maskiner, langt foran nummer to som lager 558 millioner liter.

Drikker mer vann

Mocktails er blitt vanlig, spesielt i USA, men også i Stockholm har den første alkoholfrie baren åpnet. Vi mener det bare er et spørmsål om tid før trenden kommer til Norge også

– Våre undersøkelser viser at folk som har en Sodastream-maskin drikker 43 prosent mer vann enn andre. I stedet for å kjøpe flasker på butikken når du vil ha mineralvann, trenger du bare én maskin. Det er mer miljøvennlig og det er sunnere, sier Hofseth.

Hun viser til at det et har vært mange «vanntrender» de siste tiårene. På 90-tallet ble vann på flaske trendy, med fokus på merkevarene. Restauranter hadde egne vann-menyer, ikke lengre bare vinmenyer. Etter hvert ble dette ganske utrendy, men så kom helsebølgen, og vann tilsatt vitaminer eller smakssatt vann vokste kraftig.

– Nå ser vi at siste trend er å tilby alkoholfrie alternativ til maten. Mocktails er blitt vanlig, spesielt i USA, men også i Stockholm har den første alkoholfrie baren åpnet. Vi mener det bare er et spørmsål om tid før trenden kommer til Norge også, sier hun. 

Det vil Sodastream nå kapitalisere på. Til høsten kommer selskapet med en ny range med smaker, kalt «sparkling gourmet». Smakene er utviklet sammen med Michelin-stjerneinnehaver og kjendiskokk Paul Liebrandt. Liebrandt er kokk i New York, har to Michelin-stjerne for sin restaurant Corton, og var stjernen i dokumentaren A Matter of Taste: Serving Up Paul Liebrandt.

Kokken hadde tatt turen over til Oslo, og presenterte de ulike smakene sammen med en spesialmeny satt sammen av Kulinarisk Akademi.

Nordisk driv

– Vi ville gjøre noe som er interessant, men samtidig kjent for folk, slik at alle finner en smak de liker. Det har vært en lang prosess, vi startet utviklingen i september 2013, og lanseringen skjer nå i høst. Vi kom først opp med 24 smaker, som vi nå har tatt ned til 12, sier stjernekokken.

Han sier nordiske restauranter har vært tidlig ute med å tilby andre alternativer til vin på sine menyer.

– Juice har vært en stor trend i det nordiske kjøkkenet, og har vært med på å drive interessen for ikke-alkoholholdige alternativer til restaurantmåltidet, sier Liebrandt.

De tolv smakene som ble lansert er grønne epler og agurk, yuzu og mandarin, tindved, solbær og lime, vanilje og sitron, blåbær og hibiskus, lime og basilikum, kirsebær og sassafras og lychee og bringebær. Ikke alle smakene vil komme til Norge.

Powered by Labrador CMS