De ansatte i Mobile Nordic gledet seg over prisen og den flott pokalen som vakte stor oppmerksomhet i Barcelona. Fra venstre: Kjell Ivar Hansen, Rudi Rørstad, Kristina Marie Hem og Petri Laaksonen.

VANT EN OSCAR PÅ MWC

Det lille norske selskapet Mobile Nordic AS vant en gjev pris på Barcelona-messen for sitt system med "Se hvem som ringer".

Firmaet stakk av med prisen foran 14 andre finalister. Systemet er norskutviklet.

Opplysningen 1881, som eies av Telenor, kjøpte to års enerett på tjenesten for Norge etter at den ble lansert. Nå er imidlertid tjenesten frigitt, og Mobile Nordic kan selge den videre til operatører over hele verden. Det gjorde at de deltok på utstillingen i Barcelona, og prisen førte naturlig nok til stor oppmerksomhet rundt firmaet.

– Dette er først og fremst en anerkjennelse for det arbeidet vi har gjort og den utviklingen som er lagt ned. I tillegg gir dette oss stor oppmerksomhet på en messe som dette, forteller administrerende direktør Kjell Ivar Hansen i Mobile Nordic.

Helt kort presenterer tjenesten navnet på den som ringer til telefonen din. Du kan også gjøre et søk basert på telefonnummer eller navn. Tjenesten ble lansert i begynnelsen av 2006 og avtalen med Opplysningen 1881 gikk ut i slutten av 2007.

Global

– Siden da har vi hatt som mål om å bli globale. 1881 hadde det norske markedet. Vi begynte i Sverige før avtalen i Norge gikk ut. Deretter kom Danmark, Finnland og Tyskland i tillegg til at vi solgte produktet vårt til flere norske operatører. Snart lanserer vi produktet vårt i Frankrike, Spania og Italia. Vi har fått meget stor pågang fra mange andre operatører også, forteller salgssjef Kristina Marie Hem.

Hun forteller videre at mange henvendte seg til Mobile Nordic i Barcelona for å tegne avtale der og da, men legger til at firmaet ikke ønsket å undertegne kontrakt før tjenesten er tilpasset den enkelte kjøper. Målet er å levere godt innhold tilpasset lokale forhold som passer for alle. Firmaet selger både gjennom operatører og mobiltelefonprodusenter og har verdensomspennende avtale med Nokia og Sony Ericsson.

– Hvordan ser dere på tiden fremover?

– Vi går litt forsiktig frem. Vi kommer fra et marked med i underkant av fem millioner mobilabonnenter. Markedsveksten på verdensbasis i år er trolig på rundt 300 millioner, så vi har et potensial. Vi vil selvsagt ta så stor vekst som vi kan greie, uten at jeg vil tallfeste noe mer her og nå, sier Hansen.

Til toppen