Administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele Norge viser fram W1 Prestige, som selskapet hevder er verdens beste vaskemaskin. Foto: Marte Ottemo

VERDENS BESTE VASK

Miele lanserte ikke så mange produkter på årets IFA, men slår på stortromma med det de selv mener er verdens beste vaskemaskin.

– For oss er det et lite mellomår lanseringsmessig, så mye av det vi lanserer nå er oppgraderinger av eksisterende modeller. Men vi lanserer jo blant annet en vaskemaskin som vi mener verdens beste, som blir ny toppmodell i den serien vi lanserte i fjor, sier administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele Norge til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Dampovner har vært populære en stund, men nå selger vi også mer og mer kombidampere

Gjerrig og kjapp

Nye W1 Prestige har en spinnsyklus opp til 1600 rpm, og rommer 9 kilo tøy.

– Det er første gang Miele lanserer en maskin hvor brukergrensesnittet og betjeningspanelet er helt elektronisk, og som også har mulighet til å betjene via mobil og nettbrett, sier Steenfeldt-Foss.

W1 Prestige er ikke bare smart å betjene, den er også svært energieffektiv.

– Vi legger vekt på at maskinen er veldig energieffektiv og samtidig svært rask, med et strømforbruk som er 40 prosent lavere enn A+++. Likevel vasker den på samme tid som et normalt vaskeprogram. Det har vært energieffektive vaskemaskiner på markedet før, men da bruker de gjerne hele natten på å vaske, sier Miele-sjefen.

For de som vil vaske enda raskere har Miele også en «powerwash»-funksjon, hvor du vasker en vanlig 60-grader på en time.

 

Større kombidamper

Hvordan ser Miele at hvitevaremarkedet beveger seg i Norge?

– Markedet går mer og mer mot innbygging. Dampovner har vært populære en stund, men nå selger vi også mer og mer kombidampere. Der lanserer vi også en nyhet på IFA. Vi har tidligere kun hatt kombidampere i 45 cm-nisjen, nå kommer vi også i 60 centimeter, altså like stor som en konvensjonell stekeovn, sier han.  

– Bransjestatistikken viser også at nordmenn kjøper mer og dyrere kjøkkenapparater?

– Nå er det vel slik at uansett hva du selger, så kjøper nordmenn mye og dyrt sammenliknet med andre land, men jeg tror at interessen for matlaging og kjøkken gjør noe med markedet. Før var kjøkkenet et lite lukket rom, nå står man gjerne i en åpen løsning og underholder gjestene samtidig som man lager mat. Unge mennesker blir bare mer og mer interessert i matlaging, det har blitt både en hobby og en sosial greie for mange, sier Steenfeld-Foss.  

W1 med Twin Dos doseringssystem.
Til toppen