Nordisk produktmarkedssjef Stefan Sundin demonstrer skapene i J-serien for redaktør Jan Bjerkesjö i svenske Rateko.

Vi er de eneste med separate kjølesystemer

– Den største fordelen med våre skap er at vi er den eneste som leverer produkter med to separate kjølesystemer.

Det sier Samsungs nordiske produktmarkedssjef Stefan Sundin. Han legger vekt på at de doble skapene er blitt et statussymbol.

 

Etterspørselen av tvillingskap øker både i Norden og i resten av Europa. En av grunnene er at kjøkkenet blir en stadig viktigere del av hjemmet og et samlingspunkt for hele familien.

 

– Det er fremfor alt den nye designlinjen som Jasper Morrison har skapt som skal gjøre at vi kan øke markedsandelen vår, sier han.

 

Sundin karakteriserer designlinjen som et formspråk basert på minimalistisk stil med flate fronter og rene elementer. Han legger også vekt på den nye luken for tilgang til flasker og kartonger. Dette mener han vil være viktig for alle forbrukere. Skapets bredde er 92 centimeter og høyden 180 centimeter, noe som er normalt for de fleste slike skap i dag.

 

– Skapene kommer i hvitt, svart og rustfritt stål. Vi satser først og fremst på typen i stål. Jeg tror også at svart blir veldig populært, for eksempel i Norge, sier Sundin.

 

 

 

Klasse A

Skapene i J-serien er energiklassifisert som A. Midtsonen av skapet har egen kjøleinnstilling på fem ulike trinn. Denne seksjonen har en såkalt Quick-cool seksjon for rask nedkjøling av for eksempel vin eller øl, som kan bli kaldt nok på cirka en time. I tillegg brukes denne seksjonen til langsom opptining av kjøtt og fisk. Det betyr i praksis at kjøttet og fisken beholder mer av sin fuktighet etter tineprosessen.

 

– Hva tror du om markedet for slike kjøleskap i Norden?

 

– Vi hørte at Samsung har 40 prosent andel av det europeiske markedet. I Sverige har vi cirka 30 prosent andel, i Danmark rundt 40 prosent, i Norge er jeg usikker på hvor vi ligger, men vi har også her nummer en eller to i markedsandel, sier Sundin.

 

LG er i dag Samsungs største konkurrent i det Nordiske markedet. Sundin regner med at det vil være en god målsetting for Samsung å ha en markedsandel i Norden på totalt 30 prosent.

 

– Den største fordelen med våre skap er at vi er den eneste som leverer produkter med to separate kjølesystemer. Det betyr blant annet at vi unngår at lukt fra kjøleskapet kommer inn i frysedelen. Den ekstra luken er også en veldig fin egenskap. Konkurrentene våre har en fuktighet på rundt 20 prosent i kjøleskapet, mens vi kan ha opp til 70 prosent, sier han.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forretningsdirektør Joonho Jung i Samsung Electronics Nordic AB viser den spesielle quick-cool seksjonen i kjøleskapdelen.
Skapene i J-serien har dispenser med stor vannbeholder. Det gjør at det ikke er nødvendig med fast tilkopling av vann.
I nederste del av kjøleskapet er det konstruert en ekstra stor skuff for oppbevaring av frukt og grønnsaker. Grunnen er at nederste hylle i døren er sløyfet.
Til toppen