VIL BLI NR. 1 i bakkenettet

– Ambisjonen er å bli en god nummer en som leverandører av mottakerbokser til det digitale bakkenettet.

Det sier salgsdirektør Tom Ragnar i Sagem, som i fjor igjen etablerte seg i Norge etter å ha vært fraværende noen år.

– Avtalen med RiksTV er grunnen til at kontoret i Norge er etablert. Vi skal arbeide opp mot både forhandlere, distributører og operatører, sier .

Han skal lede Norgeskontoret, og er i ferd med blant annet å ansette nøkkelkundesjefer. forteller at mottakelsen så langt har vært god, og at det er inngått avtaler med alle kjedene.

– Hvorfor skal man velge en Sagem-mottaker fremfor en konkurrent?

– Fordi vi har to scart-utganger samt HDMI, til samme pris som de enklere konkurrentene, sier .

Han forteller at Sagem kommer med sin første PVR-modell i løpet av første kvartal 2008, det er foreløpig ikke planer om å komme med supertekst.

Sagem hadde fra før mpeg-4-teknologien i hus, men RiksTV-boksen er satt opp spesielt ut fra de norske spesifikasjonene. sier at Sagems digitalmottakere er av robust og god teknologi – med mye og god funksjonalitet.

– De skaper et stort bruksfelt og en forbedret TV-opplevelse enten de skal benyttes hjemme, på hytta, i båten, bobilen eller campingvognen, sier .

Han mener kunden bør spørre seg selv hvilke behov man har, før man går til innkjøp av digitalmottaker.

– Skal koble til video- eller DVD-spiller, er det hjemme, på hytta eller i båten at behovet er størst? Mange vil nok også ha et ønske om å kunne bruke samme digitalmottaker flere steder. Våre mottakere har 12 volts kapasitet, noe som gir stor frihet, mener .

Han sier Sagem er opptatt av å bistå med teknisk kompetanse og kunnskap.

I oktober kunne franske Sagem markere at de hadde levert to millioner mpeg-4-mottakere. Selskapet har en bred portefølje, men i første omgang er det kun trådløse telefoner og digitale bilderammer de tar inn til Norge i tillegg til TV-mottakere. Ved siden av RiksTV leverer de mottakere til Canal Digitals kabel- og satellittkunder.

– Styrken til Sagem er at vi selv eier fabrikkene som ligger i Frankrike og Tunisia, dette gir oss nærhet til markedet. Det ligger en utfordring i å gjøre merkevaren kjent overfor sluttkundene, i bransjen er vi allerede godt kjent, mener .

Fagbladet Elektronikkbransjen nr1./2008

Powered by Labrador CMS