Pure Evoke Mio D2 og D4 kommer i sju farger, med utskiftbare deksler.Pris: 1.500,- og 2.000,-
Pure Evoke Mio D2 og D4 kommer i sju farger, med utskiftbare deksler.Pris: 1.500,- og 2.000,-

VIL BLI STERKERE I DAB-LANDET

Britiske Pure retter et sterkere fokus på dab-landet Norge, og lanserer tre nye digitalradioer; Evoke D6 og Evoke Mio D2 og D4.

Jasper Wybrants er landssjef i Pure Norge, og hadde den 15. april invitert norske journalister til en presselansering i Oslo. Dagen etter offentliggjorde regjeringen sin beslutning om at FM-nettet skal slukkes i 2017.

– Betyr dette pressemøtet at dere øker tilstedeværelsen i Norge?

Vi ønsker i størst mulig grad å differensiere oss fra de radioene produktene som finnes i butikkhyllene

– Definitivt. Vi investerer mer tid i Norge, og et eksempel på dette er arrangementet vårt her i dag. Kanskje er vi litt sent ute, men vi vil arbeide hardt for å lykkes, sier Wybrants til fagbladet Elektronikkbransjen.

Pure er en del av den britiske Imagination-gruppen, med 1.700 ansatte hvorav 80 prosent er ingeniører.

– Imagination er et IP-basert selskap, som lisensierer produkter til andre. Pure ble etablert for tolv år siden fordi Imagination ville ha sin chip ut på markedet. Vi er kjent for vårt ikoniske design; et bevis på dette er at vi nettopp vant designprisen reddot, sier Wybrants.

I hjemmemarkedet Storbritannia er Pure nummer én eller to. De var ifølge Wybrants de første som laget en digitalradio til under 100 pund, i 2002. Året etter kom de med den første digitale lommeradioen.

 

Satser på bilmarkedet

På pressemøtet i Oslo legger Wybrants vekt på at de ønsker å bidra til å gjøre overgangen til dab til en suksess.

– Pure er først og fremst et merke for hjemmet, men vi satser også på bilene. En av de største utfordringene for Norge er å konvertere den eksisterende bilparken, og vi samarbeider med Sørensen og Balchen og BilXtra, og tilbyr allerede 1 din-enheter til bilene. Et viktig marked for oss blir biladaptere, og vi vil i løpet av året levere produkter av høy kvalitet, sier Wybrant.

Selskapet distribuerer via Selek og Aurora, men har også direkte kontakt med detaljhandelen.

– Hvem er deres største konkurrenter i Norge?

– Vi er veldig stolt av varemerket vårt, og i Storbritannia fremstår vi som et sterkt britisk merke. I Norge er Pinell, som er norsk, en sterk aktør med tilsvarende lojalitet i hjemmemarkedet.

– Hvordan vil du beskrive Pure som varemerke og når det gjelder produktene dere leverer?

 

Egenutviklede radioer

– Vi ønsker i størst mulig grad å differensiere oss fra de vanlige radioene som finnes i butikkhyllene. Det handler om design, følelsen produktene gir, at de passer inn på en slik måte at folk med stolthet ønsker at de skal stå fremme.

– Hvilke muligheter vil du si Pure gir detaljhandelen i Norge?

– Vi har annerledes produkter som forsvarer hylleplassen og gjør utstillingen mer interessant. Det viktige for butikkene er å tjene penger, og våre produkter skiller seg ut.

– Hva med lydkvaliteten deres?

– Vi arbeider hardt med dette, med våre egne lyddesignere i Storbritannia. Vi tilbyr en svært god lydkvalitet, samtidig som produktene er brukervennlige med en rekke muligheter. Hele porteføljen er utviklet av våre egne ingeniører, og vi bestemte oss allerede for fem-seks år siden for at alle våre radioer skulle ha dab+, sier Wybrants.

 

Evoke D6

Når det gjelder de nye modellene han viser, karakteriserer han Evoke D6 som en stereoradio med ikonisk design.

– Den er enkel å bruke, du kan sette i en oppladbar batteripakke med 65 timers kapasitet, og den har strømmetjenester, sier Wybrants.

Evoke D6 har blåtann, og koster 2.300 kroner. Den har utførelse i eik, og skal ha fremragende akustiske egenskaper med en spesialutviklet driverenhet.

– Siden den første Evoke-radioen kom i 2002 har serien høstet mye anerkjennelse for lyd og design, sier Wybrants.

Den integrerte digitalforsterkeren er på 20 watt. Et aktivt, multippelt feedback equaliseringssystem skal kontinuerlig arbeide for å gi en varm og god lyd.

 

Evoke Mio D2 og D4

Evoke Mio har utskiftbare deksler og blåtann, og kommer i størrelsene D2 og D4.

– Mange setter pris på nye og forbedrede produkter til hus og hage. Derfor kommer vi med en ny serie som gjør det mulig å bytte deksel på radioen, slik at forbrukerne kan tilpasse radioens utseende til den siste oppussingen av hjemmet eller om de ønsker en forandring, sier Wybrants.

Evoke Mio D2 og D4 kommer med syv utbyttbare skinndeksler som selges som tilbehør, i fargene Almond, Aloe, Cerulean, Charcoal, Pewter, Raspberry og Scarlet.

D2 er ifølge Pure ideell for små rom, fra kjøkken til arbeidsrom, mens premium-modellen D4 skal passe for hele huset inkludert soverommet, takket være det berøringssensitive snooze-håndtaket.

Også Mio-modellene har en digital energieffektiv lydforsterker, og de kommer med aux-inngang, alarm, sove- og snooze-funksjon, oled-display og kjøkken-timer. Batteripakkene, som selges som tilbehør, skal gi henholdsvis 20 og 15 timers levetid. D2 og D4 er tilgjengelig hos Clas Ohlson og utvalgte forhandlere, til 1.500 og 2.000 kroner. Ekstra deksel koster henholdsvis 200 og 280 kroner.

Til toppen