VIL GI HØY VERDI FOR PENGENE

– I Norden blir det fokusert for mye på pris i forhold til å legge vekt på produktenes flotte kvalitet og hva de yter brukerne.

Det sier Dominic Lennon, administrerende direktør for Sony Nordic. Han legger vekt på den store prisnedgangen elektronikkproduktene generelt er gjenstand for i det nordiske markedet.

– Vi trenger å vise at produktene våre gir høy verdi for pengene og at det ofte kan være riktig å betale noen hundre kroner mer for et produkt som du som forbruker får stor glede av, sier Lennon.

Som eksempel nevner han lanseringen av de to kameraene NEX 3 og NEX 5. Her var prisforskjellen i utgangspunktet bare et par hundre kroner. Men NEX 5 har langt flere og avanserte egenskaper enn modell 3. Det vil gi langt større verdi for pengene.

– Bransjefolk må lære seg å kommunisere bedre med forbrukerne for å få frem dette forholdet, sier Lennon.

Ikke vanskeligere i Norge

Til tross for at kjedekonstellasjonen er ulik i Norge i forhold til Sverige og Danmark synes Lennon ikke det er vanskeligere å markedsføre Sony-produktene hos oss.

– Det norske markedet blir dominert av noen få ledende firmaer. Vår oppgave er å markedsføre Sony som merke, og det er noe alle kjenner. Uavhengig av hvilken distribusjonskanal vi velger, må vi markedsføre merket vårt på en god måte, sier han.

Et ledd i dette er å lage gode utstillinger av produktene og at de blir demonstrert.

Sony-senterne er meget viktige for denne produsenten. I følge Lennon er det nå 45 slike sentra i Norden. Det verdifulle er at disse forretningene fokuserer på alle grener av Sonys produktutvalg og er i stand til å vise produktenes kvalitet. Omsetningen gjennom disse sentrene øker. I løpet av året vil senterne ha en bred kampanje rundt 3D.

På fjerdeplass

En undersøkelse, som er gjennomført nylig, viser at Sony nå har det fjerde mest foretrukne merket på det danske markedet. Ikke overraskende kommer Lego på førsteplassen i vårt naboland.

– Vi har dessverre ikke lignende undersøkelser for de andre nordiske landene, men markedsandelen vår i Norden øket med to prosentpoeng siste år. Jeg vil karakterisere det slik at vi er sunne i Norden, sier Lennon.

Den nordiske Sony-sjefen er også opptatt av at markedslandskapet forandrer seg innen bransjen. Det er ikke lenge siden Sonys hjemland, Japan, var sete for neste alle de viktigste bransjeaktørene. Mye av dette har nå svingt i retning av Korea.

– I løpet av siste tiår har det kommet mange dyktige konkurrenter fra andre østasiatiske land. Dette er ikke nytt for Sony. Vi må regne med å leve i en meget konkurranseutsatt verden. Det er nettopp her teknologien vår skal heve merket til en konkurransedyktig posisjon. Samtidig må vi ta hensyn til forandringene og tilpasse oss dette i måten vi kommuniserer på til forbrukerne, sier Lennon.

Sony har ikke planer om å lansere nye produktgrupper på det nordiske markedet. Utfordringen er i første rekke å gjøre en god jobb med produktene som er i dag. Spesielt fremhever Lennon 3D og nettbaserte produkter av alle typer. Han legger vekt på at Sony vil være en viktig aktør i den teknologiske utviklingen som skjer rundt kommunikasjonen rundt internett. Det var også en hovedsak på det nordiske pressemøtet i København i januar.

Vaio F21 er Sonys første bærbare datamaskin med 3D BD-spiller og 3D-skjerm.
Til toppen