Peter Ericsson i Universal Electronics med One For All Xsight Colour (t. v.) og Xsight Touch.

Vil gi kundene KONTROLL UTEN PC

– Det som skiller våre fjernkontroller fra konkurrentene er at kundene ikke trenger en datamaskin for å programmere dem.

– På et halvt minutt har man satt fjernkontrollen opp mot anlegget hjemme. Vi har brukt to år på å utvikle de nye toppmodellene Xsight Colour og Xsight Touch, som koster 1.500 og 2.000 kroner, sier Ericsson da vi møter ham på CES-messen i Las Vegas.

 

– Er det mange som vil bruke så mye penger på en fjernkontroll i en tid da stue-TVer selges for tre-fire tusenlapper?

 

– Overraskende mange. Når man ser på volumsalget av fjernkontroller, ligger prisen rundt 400-500 kroner. Men vi selger også mye i øvre segment, og disse kjøpes gjerne av dem som har en rekke enheter i hjemmekinoanlegget og dermed kan redusere antall fjernkontroller på stuebordet til en enkelt, sier Ericsson.

 

– På et prispunkt på rundt tusenlappen har dere flere konkurrenter i markedet. Hva er deres salgsargument?

 

Fargeskjerm

– Vi mener våre fjernkontroller er mer avanserte. Vi har lykkes i å fjerne den ekstra utfordringen det er for mange å programmere fjernkontrollen via en datamaskin, men også vi har denne muligheten. Vi har gjort en stor innsats i å skape et enkelt grensesnitt for kundene, sier Ericsson og forteller at spesielt godt voksne forbrukere setter pris på dette.

 

Både Xsight Colour og Xsight Touch har 2,2 tommers fargeskjerm og en kapasitet på 18 enheter. Sistnevnte har i tillegg berøringsskjerm, RF som blant annet styre belysning, samt oppladbare batterier og inkludert ladestasjon.

 

Universal Electronics har hovedkontor i California, de har vært i markedet i 20-25 år og de leverer produkter både til profesjonelle og forbrukere.

 

– Vi leverer fjernkontroller til mange ulike produsenter. Det unike med Universal Electronics er databanken som består av 350.000 koder. Hvis forbrukeren ringer vår kundestøtte, kan vi enkelt finne hvilken kode som skal brukes. Man kan også finne kodene på nettsidene våre.

 

Kundesenter i Norge

– Hvor stor er sjansen for at en kunde som kjøper en One for all-fjernkontroll kommer tilbake til butikken for å få hjelp?

 

– Den er der. Men vi er tydelige på at kundene kan nå vårt kundesenter via telefon eller internett. De som ringer blir ekspedert av Tura Scandinavia i Oslo. Hvis vi ikke kan hjelpe på telefon, ber vi kunden sende inn fjernkontrollen slik at vi programmerer den. Da er det 99,94 prosent sjanse for at den vil fungere. Hvis ikke, får kunden tilbake en dyrere fjernkontroll som garantert vil virke, sier Ericsson.

 

One For All selger også antenner for innendørs eller utendørs plassering. Disse står for halvparten av omsetningen til selskapet.

 

– Er butikkene flinke nok til å selge disse produktene?

 

– Både ja og nei. Siden både fjernkontroller og antenner hører inn under kategorien tilbehør, kommer de langt ned på listen når det gjelder salgsarbeid i butikk. Men vi bruker mye tid på å utdanne butikkselgerne, og dette bedrer salget. Behovet hos kundene er der, det merker vi på de mange direktehenvendelsene vi får, sier Ericsson.

 

Slik vil One For All gjerne at fjernkontrollene deres skal presenteres i butikk.
One For All selger også antenner for innendørs eller utendørs plassering.
Et verdenskart viste på CES hvilke TV-distributører Universal Electronics leverer til – for eksempel Viasat i Skandinavia.
Prototyp på hvordan One For All ser for seg at fjernkontrollen får en egen ladestasjon på mottakerboksen.
En prototyp på fjernkontroll med solcellepanel.
Til toppen