Martin Leek (f. v.), Heidi Åkerblom og Alexander Provins i svenske Blueair AB viste blant annet luftrenserne Blue Pure 411 (t. v.) og Blue Pure 221. Foto: Stian Sønsteng

VIL GI RENERE LUFT INNENDØRS

– Fortsatt blir mange overrasket når de hører at luften innendørs kan være opp til fem ganger mer forurenset enn utendørs, sier Alexander Provins i Blueair.

På Power-kjedens samling for kategorien småelektriske produkter, er det svenske selskapet nøye på at utstillingen deres i messehallen ved et hotell på Fornebu utenfor Oslo skal være skinnende ren og uten et støvkorn.

Her stiller Provins sammen med Martin Leek som er nordisk nøkkelkundesjef, samt Heidi Åkerblom som har stillingen som europeisk markedssjef.

Vi har en patentert teknologi, HEPASilent, og dette er nøkkelen til suksessen vår globalt

Provins sier Norge ligger langt fremme når det gjelder bevissthet rundt luftkvalitet.

– Her er det strenge regler for luftkvalitet og mye oppmerksomhet rundt dette i media. Dette merker vi i form av stadig større salgstall, siden flere vet at man faktisk kan gjøre noe med luftkvaliteten hjemme. Man tror gjerne at luften er frisk og god her i Norden, men det viser seg ofte at dette ikke er tilfellet, sier Provins til fagbladet Elektronikkbransjen.

Blueair ble grunnlagt i Sverige for 21 år siden av Bengt Rittri.

– Han ville ha den samme rene luften i byen som han hadde på sitt landsted i skjærgården utenfor Stockholm, og slik ble Blueair skapt. I dag er vi verdensledende innen høyeffektive luftrensere. Det er andre selskap som selger flere luftrensere enn oss, men vi arbeider med premium-produkter med høy ytelse, sier Provins.

Kjøpt av Unilever

Blueair ble i fjor kjøpt opp av det multinasjonale industrikonsernet Unilever med hovedseter i Rotterdam og London. Dette er en av verdens største produsenter av dagligvarer, særlig matvarer, vaskemidler og hygieneartikler, med mer enn 247.000 medarbeidere i over 80 land. Blant varemerkene til Unilever er Dove, Axe, Vaseline, Neutral, Domestos, Knorr, Lipton, Carte d'Or, Maizena, Maille, Slotts og Ben & Jerry's.

Blueair Classic 405. Pris: 5.500,-.
Blueair Classic 405. Pris: 5.500,-.

Provins sier alle produktene til Blueair er utviklet i Sverige.

– Vi har en patentert teknologi, HEPASilent, og dette er nøkkelen til suksessen vår globalt. Blueair er representert i hos ulike detaljhandlere i hele Europa, men det er fremfor alt Norden vi satser på nå, sier Provins.

– Hvordan har dere lykkes i Norge så langt?

– Hjemmemarkedet er viktig for oss, og vi er kommet inn hos flere kjeder i Norden, både på nett og i butikk, sier Martin Leek.

Når det gjelder vanlige kilder til dårlig luft innendørs i Norden, nevner han vedfyring, vaskemidler, kjemikalier i klær og andre tekstiler, samt dieselpartikler og andre avgasser som har kommet seg inn gjennom vinduer og ventilasjon.

– Mange sliter med allergier, og det er anslått at dette gjelder rundt 20 prosent av befolkningen i Norden. Men også personer uten allergi begynner i stadig større grad å se fordelene med en luftrenser, sier Leek.

– Elektrofaghandelen er det naturlige stedet å kjøpe en luftrenser?

– Ja, sammen med allergispesialister. Men, etter hvert som det de seneste tre årene er blitt større bevissthet rundt luftkvalitet går en stadig større del av salget vårt gjennom elektrofaghandelen, sier Provins.

Blueair Sense+. Pris: 5.000,-.
Blueair Sense+. Pris: 5.000,-. Bilde:

Luften kjennes friskere

– Hele klimakategorien vokser, sier Leek.

– Hvor sterkt står Blueair som varemerke?

– I Asia har vi en svært sterk posisjon. Det er fortsatt en vei å gå i Norden, så vi arbeider med dette og ser at stadig flere kjenner til oss. I vår hadde vi en stor markedsføringskampanje for å gi varemerket oppmerksomhet i Norden, sier Leek.

– Hvor stort er sortimentet deres?

– Her på Power Up viser vi omtrent en femdel av produktene våre. Dette er produkter som koster fra 1.500 til 5.500 kroner, sier Leek.

Blue Pure 411 er innstegsmodellen, og kan dekke 15 kvadratmeter. Storesøsteren Blue Pure 221 koster 3.500 kroner, og dekker 50 kvadratmeter. De bytter ut luften i rommet fem ganger per time, og har vaskbare forfilter slik at livslengden på hepa-filteret blir lenger.

– Hvordan oppleves endringene i luftkvaliteten hjemme med en av deres luftrensere?

– Du får en renere luft og en helt annen luftsirkulasjon, slik at luften kjennes friskere og renere. Det dannes ikke like mye støv, du trenger ikke støvsuge så ofte, og du følger deg generelt piggere, sier Leek.

Blueair Aware er en intelligent luftkvalitetssensor som skal måle partikler, gasser, luftfuktighet og temperatur. Denne kan koples med modellene Blueair Sense, Classic 205 og Classic 405, slik at sensoren styrer effekten på luftrenserne.

– Classic 405 er en testvinner, alle tre modeller har wifi, og kan styres via en app – slik at luften er renset når du kommer hjem fra arbeid, sier Leek.

De tre modellene dekker henholdsvis 18, 26 og 40 kvadratmeter, og koster 5.000, 4.000 og 5.500 kroner.

Til toppen