VIL GJØRE DET ENKELT å ta gode bilder

– Vi vil at elektronikkhandelen skal selge kameraer som gjør det enkelt for folk å ta gode bilder. Derfor arbeider vi for å lage kameraer med enkle innstillinger.

Det sier Rolf Erik Smith, administrerende direktør i Fujifilm.

På Photokina la Fujifilm stor vekt på at de har utviklet teknologien for ansiktsgjenkjenning. Den nye teknologien gjør det mulig for kameraet å kjenne i igjen ti ulike ansikter med fokusering og eksponeringsinnstilling.

Scenegjenkjenning

Nå kommer en ny egenskap som likner på den vi allerede har omtalt. Kameraene kan også kjenne igjen andre typer motiver. Retter du det mot en blomst, stiller kameraet seg automatisk inn på makro. Fotograferer du et menneske stiller det seg automatisk inn på portrett, og tar du bilde av et landskap går avstandsinnstillingen på uendelig.

Fujifilm presenterer et stor modellutvalg kommende sesong. Smith forteller at utvalget strekker seg fra designkameraer i lekre farger som sølv, sort, rosa og mocca.

– De er små og lette å få ned i lommen, samtidig som optikken har fem ganger optisk zoom og andre egenskaper som automatisk å fjerne røde øyne. På toppen kommer hybridkameraer med opp til 15 ganger optisk zoom og som har de aller fleste egenskapene man forlanger av et avansert kamera i dag, sier Smith.

Ny CCD-brikke

På Photokina presenterte Fujifilm en ny CCD-brikke som er konstruert for å løse problematikken rundt det å ha en brikke som både har høy oppløsning og som samtidig er lysfølsom. Dette har vært en stor utfordring for konstruktørene av slike brikker, og løsningen vil alltid være et kompromis. Smith regner med at brikken vil være klar i de dyreste kameraene fra Fujifilm i løpet av første kvartal neste år. Han tror imidlertid ikke at den nye brikken vil gjøre disse kameraene vesentlig dyrere.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Powered by Labrador CMS