Anders Liland, administrerende direktør i Wilfa, viser stolt fram den nye juice-maskinen. Foto: Marte Ottemo

VIL GJØRE FOLK SUNNERE

Med full støtte fra Opplysningskontoret for frukt og grønt, satser den norske produsenten på suksess for sin nye Juicemaster saftpresse.

Wilfa har det siste året gjennomgått en større snuoperasjon, og fokuserer nå blant annet sterkere på design. Siste produktet ut etter omorienteringen er juice-pressen Juicemaster, som ble lansert på Tjuvholmen Sjømagasin i Oslo for et 20-talls journalister.

Min kone er i sjokk over at jeg gidder å gjøre noe på kjøkkenet

Spis mer grønt

Med matkonsulent Toril Gulbrandsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på laget, er Wilfas siste lansering plassert trygt i den stadig voksende gruppen hvitevareprodukter som tar helsetrenden i samfunnet på alvor.

Ifølge Gulbrandsen spiser nordmenn bare halvparten av anbefalt mengde frukt og grønnsaker, som er fem om dagen. Bare 15 prosent av oss spiser nok frukt og grønt, mens 85 prosent ikke får i seg nok. Det viser en større undersøkelse opplysningskontoret har gjennomført. Når bare seks av ti norske middager inneholder grønnsaker, mener Gulbrandsen at det å drikke frukt og grønt kan være en enklere måte for å mange å få i seg den anbefalte mengden.

Lurer barna

Også Wilfa-sjef Anders Liland peker på den helsemessige gevinsten ved å få i seg nok, og fersk nok, juice. Det er slett ikke bare klassikere som appelsin og eple som passer i glasset, i oppskriftsheftet som følger med maskinen finner du drikker basert på tropisk frukt, grønnsaker som kål, brokkoli og rødbeter og eksotiske smaker fra ingefær og mango.

– Det er ikke enkelt å få barna mine til å spise nok grønnsaker, men juice er ikke noe problem, sier Liland.

Til og med pulpen som blir til overs etter at juicen er ferdig presset kan brukes – enten som smakstilsetning i salater, for å spe kjøttboller eller i en frukt-terte.

Overrasker på kjøkkenet

Han trekker fram Juicemasterens kompakte størrelse og enkle rengjøring som fordelen Wilfas produkt har over konkurrentene. Med få løse deler og et filter som enkelt kan skylles rent sier Liland at han selv nå lager juice hver eneste dag hjemme, og at hele prosessen fra pressing til ferdig rengjøring kun tar ti minutter.

– Min kone er i sjokk over at jeg gidder å gjøre noe på kjøkkenet, spøker Wilfa-sjefen.

Selve maskinen er en såkalt «slow juicer», det vil si at frukt og grønnsaker presses, ikke sentrifugeres. Dette gir ifølge Wilfa mer saft fra ingrediensene, og selve pulpen er nesten helt tørr. Du kan lage 0,8 liter saft om gangen, og maskinen trekker relativt lite strøm – 150 watt mot mange konkurrenters 1.600 watt.

Juicemaster kom i salg i juni, og koster 1.500 kroner for den hvite modellen, mens du må ut med 2.000 kroner for versjonen i børstet stål-look.

Matkonsulent Toril Gulbrandsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt fortalte at 85 prosent av oss ikke spiser nok frukt og grønnsaker
Årets småelektriske: Wilfa Juicemaster
Rad på rad med juice-presser på Wilfas pressekonferanse
Til toppen