Designsjef Henrik Otto, markedssjef Lene Holtan og administrerende direktør Arne Håkon Burdal.

VIL HA NORSK DESIGNVINNER

– Vi har en drøm om at det er et norsk bidrag som henter hjem den store internasjonale pokalen i Electrolux’ designkonkurranse.

Det sa administrerende direktør Arne Håkon Burdal i Electrolux til de 70 studentene som deltok på avsparket av den norske delen av selskapets konkurranse innen industridesign. Studenter fra NTNU, Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO) og Høgskolen i Akershus (HiAk) er invitert til å delta.

 

– Hvitevarer har alltid hatt en utvikling både når det gjelder funksjonalitet og design, og dette kommer til å bli enda viktigere i tiden fremover. Hvorfor gjennomfører Electrolux en slik nasjonal konkurranse? Vi ønsker å sette norske industridesignerstudenter på kartet både nasjonalt og internasjonalt, det er dere som kommer til å prege fremtidens design og industri. Dere er de beste til å si noe om fremtidens trender, derfor er det viktig for oss å knytte kontakt med dere på tvers av ulike fagmiljøer. Denne konkurransen er også en del av vår egen rekrutteringsprosess. Skal vi fortsatt være ledende innen vår kategori, trenger vi de beste i selskapet, sa Burdal.

 

De tre beste bidragene i den nasjonale konkurransen premieres med utdanningsstipend på 20.000, 10.000 og 5.000 kroner – i tillegg blir vinnerne invitert på besøk til Elecrolux’ designsenter i Stockholm.

 

Burdal tok også opp miljøaspektet ved konkurransen, og fortalte om Haga-skapet som Electrolux slapp på det norske markedet før jul.

 

– I høst etterlyste statsråd Åslaug Haga energiøkonomiske produkter. Vi tok henne på ordet, og lanserte det første A++ merkede skapet i Norge. Dette kombiskapet ble kåret til årets hvitevare i 2007 av fagbladet Elektronikkbransjen. Det ble kalt Haga-skapet, og jeg er sikker på at Haga er stolt over å ha fått et slik produkt oppkalt etter seg. Mi ljø er svært viktig for oss, og som en stor internasjonal aktør har vi et sosialt ansvar, sa Burdal.

 

I tillegg til Electrolux produserer selskapet merkene AEG, Husquerna, Zanussi og Volta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Designsjef Henrik Otto, markedssjef Lene Holtan og administrerende direktør Arne Håkon Burdal med fjorårets internasjonale vinner; en vaskemaskin som bruker såpenøtter.
Rundt 70 studenter fra NTNU, Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus var med på avsparket for Electrolux’ designkonkurranse.
Til toppen