VIL INN MED MIO

– Mio-avtalen betyr mye for oss. Dette er et allerede etablert navn i Norge, med produkter som har fått flere gode tester.

Det sier daglig leder Jan O. Osnes Krogh i KE Group Norway. Selskapet har tre ansatte, og Krogh håper Mio vil være en døråpner for selskapets andre merker SchaubLorenz og Elta. KE Group er leverandør av Mio i det norske markedet, bortsett fra kjedeavtaler som hos Elkjøp.

– Det er flere aktører som tar inn produkter i liten skala. Hvorfor skal nettopp dere lykkes?

– Det må være fordi produktene våre er av god kvalitet. For eksempel var ScaubLorenz verdens første produsent av farge-TV i 1952, og de hadde høy status. I dag bruker de bildeteknologien til Samsung, produktene har italiensk design og et gunstig prisnivå i forhold til kvaliteten. Elta er en fullbreddeleverandør som har eksistert siden 60-tallet, og de tilbyr gode kvalitetsprodukter til en rimelig pris, sier Krogh.

Med seg i selskapet har han Richard Lidholm og Knut Olav Evensen. Nå er de på jakt etter investorer.

– Som et nystartet og lite selskap er kapital en utfordring når det gjelder vekst. Foreløpig har vi brukt egne penger, men for å få selskapet dit vi ønsker må vi få inn frisk kapital, sier Krogh.

– Kanalene dere kommer inn i har mye å si for graden av suksess. Hvilke strategier har dere her?

Service og oppfølging

– Vi må tilby god service og oppfølging, og er innstilt på å arbeide hardt for å lykkes.

KE Group Norway har to avdelinger. Nettbutikken smartstore.no henvender seg til bedriftsmarkedet, mens et annet nettsted retter seg mot forhandlere.

– Nettbutikken har full bredde innen forbrukerelektronikk samt noen designartikler. En del av produktene egner seg godt som gaveartikler. Partnerwebben tilbyr full bredde av SchaubLorenz, Mio og Elta. I dag selger vi primært til nettbutikker, samt mange små og mellomstore bedrifter. Smartstore har en partneravtale med Finn, som promoverer produktene våre veldig godt, sier Krogh.

– Dere har kontorer i Josefinesgate på Frogner og lager ved Colosseum – dette er dyre adresser?

– Kontoret er i kjelleren der jeg selv bor, slik sett er det gunstig. Lageret er hos City Self Storage, og det er faktisk en rimelig løsning for et selskap på vår størrelse, sier Krogh.

Han karakteriserer bransjen som ekstremt spennende, og er imponert over den åpenheten de møter.

– Folk er hyggelige, og utveksler gjerne erfaringer og anbefalinger. Det er ikke mye spisse albuer eller dårlig moral å se. Vi har fått mye støtte og oppmerksomhet - men det er klart, jeg ville heller ikke sett på oss som noen trussel. Vi er såpass ferske, og har ennå ikke fått vist hvor vi vil. Jeg tror 2008 vil endre på dette.

Powered by Labrador CMS