Electrolux har fått den svenske kjendiskokken Paul Svensson med på laget. Foto: Electrolux

VIL INSPIRERE TIL MINDRE MATSVINN

Vi har litt å lære om bærekraftig mathåndtering, ifølge Electrolux. Nå tar selskapet grep for å inspirere til grønne valg på kjøkkenet.

Publisert

I et solfylt Stockholm viste Electrolux i sommer fram sine nye kjøkkenprodukter, og la fram en undersøkelse om matsvinn i Norden. Reisen hit for fagbladet Elektronikkbransjen ble betalt av Electrolux.

 

Digital kundeansvarlig i Electrolux Norge, Henning Torsrud, presenterte selskapets Greep Gap-undersøkelse på arrangementet i Stockholm. Foto: Marte Ottemo.

Undersøkelsen, som har fått navnet Green Gap Survey, avslører et skille mellom ambisjoner og bærekraftige tiltak som faktisk gjennomføres på norske, svenske, danske og finske kjøkken.

I august kjører vi en kjempekampanje på TV og utendørsplakater

Funn fra undersøkelsen viser blant annet at mange ønsker å kaste mindre mat, spise mindre kjøtt, spise mer plantebaserte måltider og lage mer mat med økologiske og kortreiste råvarer. Samtidig viser det seg at det i mange tilfeller er langt fra ord til handling.

Nordmenn er blant annet dårligst i Norden på å lage lunsj av rester, samtidig som halvparten av oss ønsker å kaste mindre mat. 40 prosent av nordmennene som ble spurt sier at de kaster mat fordi de glemmer hva som ligger i kjøleskapet.

Paul Svensson og Electrolux har utviklet fire oppskrifter for sunne og bærekraftige retter, og journalister fra hele Norden fikk prøvesmake. Foto: Marte Ottemo.

Undersøkelsen peker på at kunnskap om ulike råvarer og tilberedningen av disse er viktig.

– 42 prosent av respondentene sier at deres favorittmåltid inneholder kjøtt. Det forteller meg at mange ikke vet hvordan man tilbereder grønnsaker på best mulig måte. Ofte er det riktig temperatur som er nøkkelen til et vellykket resultat. Da kan for eksempel et digitalt termometer gjøre den store forskjellen, sier mesterkokk og bærekraftsekspert Paul Svensson, under Electrolux’ arrangement i Stockholm.

Helt ny kjøkkenserie

Selskapet viste også fram sin nye kjøkkenserie, som skal gjøre det enkelt å lage mat på en bærekraftig måte.

Nye betjeningspaneler skal gjøre det enklere og mer intuitivt for brukerne. Foto: Electrolux.

– Den 29. august blir Electrolux 100 år, og vi har en lang svensk arv vi er stolt av. I den forbindelse lanserer vi en helt ny produktserie med intuitive produkter.

Vi har tenkt mer på hvordan det føles å åpne og lukke dørene, den trykkfølsomme betjeningen skal være lett å forstå, i tillegg til at vi ønsker å trekke inn dette med bærekraft, sier Henning Torsrud, digital konsumentansvarlig i Electrolux Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

SteamPro 900 er en multifunksjonell dampovn med Steamify-funksjon som automatisk kombinerer den riktige mengden damp med innstilt varme. Ovnen har Sousvide-funksjon, smart steketermometer og damprengjøringsprogram. SteamPro 900 er tilkoblet WiFi og kan stemmestyres via Google Home for enda mer intuitiv matlaging.

Serien består også av ovnen 900 CookView med innebygget kamera, som lar deg styre og overvåke tilberedningsprosessen fra mobil og nettbrett. Ved å koble deg til My Electrolux Kitchen appen kan du justere både temperatur og steketid utenfor kjøkkenet.

Den nye sensoren er trådløs og snakker med koketoppen, slik at temperaturen holdes konstant. Foto: Electrolux.

– Produktene kommer i salg over sommeren, og i august kjører vi en kjempekampanje på TV og utendørsplakater. Vi har allerede begynt å selge serien inn til elektro- og kjøkkenforhandlerne, så fra august-september vil de være i butikk, sier Torsrud.

Electrolux lanserer også platetoppen 900 SensePro, med verdens første trådløse steketermometer som forteller platetoppen hva som tilberedes i kjelen. Steketermometeret kontrollerer vanntemperaturen så nøyaktig at du faktisk kan tilberede SousVide på platetoppen. De nye platetoppene har også nytt og intuitivt brukergrensesnitt og automatisk kasserollegjenkjenning.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi kommer også med nye kjøle- og fryseskap samt oppvaskmaskin, sier Torsrud.

Powered by Labrador CMS