VIL KJEMPE OM ANDELENE

– Foreløpig har vi ikke vært store på smarttelefoner men vi har et bredt produktutvalg og skal kjempe for å holde markedsandelen vår.

Må satse smart

Han tror det tar tid før Symbian forsvinner helt, spesielt fordi mobiltelefoner uten smartfunksjoner er volumprodukter for Nokia.

– På Nokias internasjonale pressemøte ble det spurt når det kommer nye telefoner fra dere?

– Jeg vet ingenting mer enn det som ble sagt til dere pressefolk. Vi har stort sett fått samme informasjon som dere, sier Elverum.

Merkevare

Elverum ser store fordeler i at Windows er en anerkjent og stor merkevare. Han legger vekt på kvaliteten til Windows-systemene og ikke minst på Microsofts ressurser. Han ser det som et meget flott verktøy for fremtidens Nokia-telefoner. Norgessjefen har heller ingen informasjon om hvorvidt amerikanerne vil overta Nokia.

– Hvordan ser du på utfordringene deres i Norge?

– Det blir å stå på for fullt. Nå kommer det fantastiske produkter. N8, C7 og E7. Vi skal krige om andelen vi har på mobilmarkedet. Vi er store på den andelen som ikke er smarttelefoner. Hittil har vi vært svake når det gjelder denne gruppen, men nå kommer altså nye produkter innen dette feltet, sier Elverum.

Han er ikke bekymret for Nokias markedssituasjon i Norge.

Formidabel

Den norske Nokia-sjefen tror de nye kinesiske merkene vil få en formidabel vekst. Elverum mener at kinesernes styrke først og fremst ligger i at de kan lage billige telefoner. Han er imidlertid skeptisk til at kineserne vil ha den samme suksessen i Norge, fordi nordmenn er merkebevisste og satser på relativt dyre telefoner. Derfor tror han at de eksisterende merkene på det norske markedet vil overleve.

– Hvordan ser du på utviklingen av det norske markedet volummessig?

– Vi fikk en rekordomsetning av mobiltelefoner i Norge i fjor, og jeg tror markedet vil ligge noenlunde flatt i år. Hvis vi skulle få variasjon, tror jeg det vil bli en liten nedgang. Andelen av smarttelefoner vil imidlertid øke ganske mye utover de 50 prosentene vi hadde i fjor. Det kan bety at selv med en liten volumnedgang, vil verdien holde seg på samme høye nivå som i fjor, sier han.

Elverum forteller videre at det nye samarbeidet mellom Nokia og Microsoft vil bety slutten for det norske selskapet Trolltech, som Nokia kjøpte opp i 2008.

Powered by Labrador CMS