Generaldirektør og eier av konsernet Mustafa V. Koc uttrykte store forhåpninger til Grundig-merket da det nye fabrikknavnet Grundig Elektronik AS ble presentert i slutten av juni.

VIL NÅ 15 PROSENT av LCD-markedet innen 2010

– Oppkjøpet av Grundig som det sterkeste tyske merket vil styrke oss for å bli en viktig aktør på verdensmarkedet.

– Vi har hatt en sterkere vekst enn ventet, og det gjør at KOC-gruppen stadig styrker posisjonen blant verdens ledende produsenter av elektronikk.

 

Det sa Mustafa V. Koc, eier og generaldirektør for KOC Holding, da han markerte åpningen av Grundig-fabrikken utenfor Istanbul. Som kjent kjøpte KOC-gruppen sammen med det britiske selskapet Alba opp Grundig fra de tyske eierne i 2002. I april i år ble KOC eneeier av det tidligere tyske selskapet.

 

På åpningen la Koc også vekt på at konsernet vil videreutvikle Grundig som merke og styrke det i alle markeder. Målet er å satse på høyteknologiske og miljøvennlige produkter med lavt energiforbruk ved fabrikkene i Tyrkia. I dag produserer Grundig-fabrikken 3,2 millioner TV-apparater årlig. Det skal økes til 5,5 millioner innen 2013. Da vil alt være konsentrert om LCD-paneler. Konsernets mål er å oppnå fem prosent markedsandel i Europa innen 2010 med Grundig-merket. Totalt tar man sikte på å oppnå 15 prosent markedsandel i samme år med samtlige av de produktene fabrikken utenfor Istanbul lager.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

 

Les også:

Grundig også i navnet

 

Ledere for Koc og Grundig ved åpningen av Grundig-fabrikken utenfor Istambul. Fra venstre: A. Gündüz Özdemir generaldirektør for divisjon Arcelik, B Bulgurlu nestformann i KOC-styre, Mustafa Koc eier og generaldirektør, Oz fabrikksjef og Grundig-direktør Michael Peterseim.
Til toppen