– Bravia-serien har brakt oss opp til gamle høyder i den norske TV-omsetningen, og vi blir stadig sterkere, sier produktsjef Kjell Ove Marienborg hos Sony Norway.

Vil nå gamle høyder med Bravia-TVer

– Bravia-serien gir oss de riktige produktene for at vi kan øke markedsandelene for flat-TV. Med et stort sortiment skal vi nå gamle høyder.

Det sier Kjell Ove Marienborg, produktsjef hos Sony Norway. I en periode har Sony ligget lavere enn tidligere når det gjelder markedsandeler for TV-apparater i Norge. Det skjedde i forbindelse med introduksjonen av TV med flatskjerm.

– Med Bravia-serien kommer det produkter med riktig kvalitet og den funksjonaliteten kundene ønsker av flat-TV. Samtidig har vi greid å gi produktene konkurransedyktig pris, sier Marienborg.

Sony fokuserer nå hovedsakelig på store skjermer, det betyr 32 tommer og større. Dette er det området som for tiden har kraftigst vekst i markedet.

– Fra vi lanserte LCD-TV i månedsskiftet august-september i 2005, har vi hatt enorm vekst. Fra vi introduserte Bravia som varemerke for 19 måneder siden, har vi økt markedsandelen vår med rundt 20 prosent, sier Marienborg.

Sony har i dag meget bred distribusjon til både kjeder og frittstående handlere. I følge Marienborg er Sony inne på samtlige kjeder i Norge. Han nevner også hjemmekino og lydanlegg som en meget viktig tilleggsdel til omsetningen av flat-TV. Her har Sony sterkest posisjon i prissegmentet over cirka 6.000 kroner. Marienborg nevner også at Sony satser på komponentprodukter til hjemmekino og har god vekst i omsetningen av mottakere.

– Hvordan kommenterer du omsetningen av billige hjemmekinoanlegg i for eksempel dagligvarebransjen?

– Vi kjemper ikke i mot denne trenden, men er heller ikke med på den. Sony lager ikke produkter som skal konkurrere med komplette anlegg helt ned i under 1.000 kroner.

Satser på Blue-ray

Snart kommer Sony med Blu-ray-spillere, og Marienborg gleder seg til denne utviklingen.

– På en måte blir det som å ta et nytt stort skritt fremover som på samme måten som da vi gikk fra VHS til DVD. Men nå kjøper folk større skjermer og får økende interesse for HD-oppløsning og nye programmer. Det betyr økt fokus på bildekvalitet. Den store omsetningen av HD-klare skjermer driver etterspørselen etter bedre bildekvalitet og gir rom for de nye DVD-formatene. De som i dag tar imot analogt gjennom kabelnett eller analoge bakkesendinger, opplever at bildekvaliteten på de nyinnkjøpte flat-TVene ikke er i nærheten av det skjermen er i stand til å yte, sier han.

Når det gjelder Blu-ray kontra HD-DVD støtter Sony som kjent det førstnevnte. Marienborg mener årsaken ligger mye på utvalg av filmer.

– Syv av åtte studioer i Hollywood støtter Blu-ray. Det betyr ikke at det bare er ett studio som støtter HD-DVD, men antallet er langt lavere enn syv av åtte.

Stadig sterkere

– Hva tror du om utviklingen av TV-markedet for Sony fremover?

– Som jeg nevnte, har vi hatt en periode der vi verken har hatt markedsstyrke eller riktige produkter. Den gamle posisjonen gjenvinner vi med Bravia. Veksten ligger i at det kommer stadig nye produkter med bedre ytelse. Spesielt legger vi vekt på bildekvalitet. I tillegg skal apparatene bli stadig mer brukervennlige. Slik jeg ser det i dag er Sony ledende på mye av teknologien, og det kommer spennende tekniske nyvinninger i de nærmeste månedene.

– Vil dere markedsføre TV-bokser for det nye digitale bakkenettet?

– Så langt vet jeg ikke om noen planer for å markedsføre slike bokser. Men det kommer mottakere innebygd i TV-apparatene våre basert på DVB-T-teknologi i løpet av året. Men det blir såkalte free-to-air-mottakere uten API-løsningen som kommer for betalkanalene i det norske bakkenettet, sier Marienborg.

Til toppen