Vil resirkulere kundene fra de kjøper sin første PC-høyttaler

– Vi satser på å resirkulere kundene våre, og ta vare på dem etter hvert som de utvikler seg i valg av produkter.

Han legger vekt på at det er viktig å ta seg god tid til kundene på bakrommet for å diskutere tekniske trender og kommersielt.

Elkjøp og Dixons viktigst

– Dixons og Elkjøp er Harmans viktigste samarbeidspartnere innen europeiske og nordiske kjeder. De er flinke til å møte oss. Det kommer også mange frittstående handlere og representanter for Hi-Fi-kjedene hit. Vi ser også en del nye handlere. Totalt er det viktig at vi fanger opp alle kategorier med handlere og kjeder, sier Bruun.

Hi-Fi Center-kjeden er også en viktig kunde for Harman/Neby, som er kjent for slike produkter kjeden selger. Når det gjelder nyheter på årets messe legger Bruun vekt på forsterkeren AV50. Den inngår i et nytt designkonsept Harman kom med i vår, og som nå går igjen på alle forsterkerne. Han karakteriserer konseptet som industridesign der det er lagt vekt på rene linjer. Produktene skal være lette å bruke og se ordentlig ut. Det skal være lite knapper og lys.

Navigasjon

I tillegg til Harman Kardon-produktene markedsfører selskapet i Norge AKG, Infinity og JBL. På messen viste Harman også GPS-navigatører.

– Dette blir et nytt satsingsområde for oss. Harman eier også det tidligere tyske Becker-konsernet, som er godt kjent for avansert bilunderholdningsutstyr. Det er Harman Becker som har utviklet navigasjonsutstyret. I tillegg kommer også MP3-produkter. Dette betyr at vi får et bredere sortiment innen produktutvalget vårt, forteller Bruun.

Tenker nytt

Når det gjelder høyttalere, forteller Bruun at det pågår en kontinuerlig utvikling så vel av elementer og filtre som av kabinett. Men Harman-lederen tenker nytt, ikke bare når det gjelder høyttalere:

– Det skjer mye nytt hele tiden. Et eksempel er de typiske ungdomsanleggene vi så på lyd for om lag ti år siden, som er borte. Tidligere kjøpte ungdommen et stereoanlegg for konfirmasjonspengene sine. I dag kjøper de PC, sier Bruun.

Det viktige for Harman nå er å komme med produkter som passer inn i disse trendene og også lage høyttalere som passer til datamaskiner. Ungdommen må bli oppmerksom på varemerkene helt fra de begynner å interessere seg for lyd. Det skjer altså nå ofte samtidig som de skaffer seg sin første datamaskin. Et stikkord er å lage høyttalere som passer til alle produkter du bærer med deg eller har i lommen.

On Tour XD

Harman-lederen viser oss et eksempel på et helt nytt konsept i produktet On Tour XD. Dette er et lydanlegg i en kompakt enhet med forsterker og fire høyttalere. Enheten har drift med oppladbart batteri og kan tilkoples alle typer lydkilder. Et annet eksempel er minihøyttaleren Spot, som er formet som en blomst. Den har volumkontroll og koples direkte til lyduttaket på MP3 eller datamaskin. Spot leveres i flere farger, og hvitt er blitt spesielt populært i bruk sammen med Apple-maskiner, forteller Bruun.

Han karakteriserer produktet som en viktig nytenking.

Men tung Hi-Fi er og blir den opprinnelig og viktigste delen av Harman Kardon.

– Vi satser på å resirkulere kundene våre, det vil si ta vare på dem etter hvert som de utvikler seg i valg av produkter og interesse for lyd. Nylig lanserte vi en høyttaler som i Norge vil koste nær 500.000 kroner. Fra de enkleste produktene og opp til den viser hvilket spredningsnivå vi har, sier Frank Bruun.

Powered by Labrador CMS