VIL TILBY FEM TOMMER MER
– Vi er konkurransedyktige på pris, og vil i tillegg tilby fem tommer mer skjerm enn konkurrentene.
Det sier Petter Strande i Sharp. Den japanske produsenten satser på å tilby 60 tommer der andre tilbyr 55, men til samme pris.
– Vi er utrolig gode på store skjermer, siden vi er den eneste produsenten med tiende generasjons LCD-panelfabrikk. Vi kan derfor produsere større skjermer mer effektivt enn andre. For eksempel vil vår nye LED-modell LC60LE636 koste under 17.000 kroner i butikk, sier Strande til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Som vi tidligere har skrevet har det vært et problem for Sharp at deres innebygde TV-mottakere ikke har vært godkjent av TV-distributører som RiksTV og Canal Digital. Hva skjer på dette området?
– RiksTV-godkjenningen er heldigvis i boks på de nye TVene. Canal Digital arbeider vi fortsatt med.
– Hvordan går TV-salget i Norge?
– Det har vært stille, men nå har vi muligheten til å vise muskler. Vi har de riktige produktene for det norske markedet. Vi arbeider aktivt for å få en bredere forhandlerflate på plass, og regner med at vi i løpet av det neste kvartal vil ha en svært god distribusjon i Norge, sier Strande til fagbladet Elektronikkbransjen.
Sharp har 48 ulike produkter i TV-sortimentet i ulike størrelser, fordelt på åtte serier. Quattron-teknologien med en fjerde farge i tillegg til rødt, grønt og blått (RGB) er Sharp alene om, disse panelene er å finne i toppserien 831.
Bærbar TV
– Det fjerde fargepunktet i panelet gir bedre lysstyrke og fargenyanser, sier Strande.
– Hvor vil volumet ligge for Sharp?
– Selvfølgelig blir det innstegsmodellene, men vi ser også at etterspørselen etter 831-serien er enormt bra siden dette er en fantastisk god TV.
På IFA fikk Sharp stor oppmerksomhet for sin 8K4K-skjerm, med innhold i superoppløsning fra den japanske kringkasteren NHK. Det er antydet at denne nye kringkastingsstandarden kommer på lufta i Japan rundt 2020-2025.
En annen nyhet var deres bærbare 20-tommers TV med trådløs overføring og batteri. Denne er allerede i salg i Japan, og kommer trolig på markedet i Norge neste år. Strande sier de ennå ikke vet hvilken pris den vil få.
– Et viktig tema på messen er smart-TV og strømming mellom produktene. Hva gjør Sharp på dette området?
– Vi har DLNA og smart-TV fra midtsegmentet og oppover. De lavere spesifiserte produktene har media-muligheter via USB.
– Hvordan ligger dere an med lokalt innhold på smart-TVene?
– Foreløpig er ikke alt helt klart, men vi arbeider kontinuerlig med å forbedre innholdet. Snart kommer vi med klikkevideo (Video on Demand, VOD), og vi har inngått et samarbeid med Philips, Loewe og LG om en felles smart-TV-motor, sier Strande.
Mikroanlegg og mikrobølge
På lydsiden, har Sharp i flere år samarbeidet med Onkyo. På IFA viste de en rekke nye minianlegg, som Strande sier låter bra til en god pris.
– Salget har ikke vært så godt i Norge, siden kanalene ikke har vært på plass. Salget av TV og mikroanlegg henger ofte sammen, nå håper vi dette vil rette seg.
– Dere har også mikrobølgeovner?
– Det kommer vi med nå. Vi har hele tiden vært store innen storhusholdning, og vi ser frem til å lansere konsumentprodukter. Vi ser også på å lansere store hvitevarer, og tilbyr energieffektive produkter. Vi tilbyr plasmaclusterteknologien, som ved hjelp av ioner renser luften. I kjøleskapet vil maten få lenger holdbarhet, og man slipper dårlig lukt. Vi har også luftrensere med denne teknologien. De dreper bakterien og erstatter dårlig lukt med skogsluft.
– Japansk skogsluft?
– Hehe, jeg er usikker på hvem som har definert hvordan det lukter i skogen, men det er sikkert noen japanere. Dette er et flott produkt, spesielt hvis man har barnehagebarn som kommer hjem med ulike bakterier, sier Strande.
– Når kommer disse i handelen i Norge?
– Det vet vi ikke, vi har ennå ikke arbeidet nok med salget av disse.