VIL UTKONKURRERE OLED

– Vår ZD9-TV utkonkurrerer alle andre teknologier når det gjelder kombinasjonen kontrast, lysstyrke og sortnivå, sier Rik Willemse.

Publisert Sist oppdatert

Han er nordensjef i Sony Electronics, og viser på IFA-messen i Berlin den nye TVen som kommer i 65, 75 og 100 tommer. ZD9 4K HDR med Android TV er i handelen i september, til henholdsvis 50.000 og 80.000 kroner, samt ikke mindre enn rundt 70.000 euro for den største.

Bak LCD-panelet sitter det tett i tett med led-lamper, som kan tennes og slukkes individuelt. Sony kaller teknologien Backlight Master Drive. Under CES-messen i Las Vegas i januar viste det japanske selskapet en prototyp, i juli lanserte de ZD9, og på IFA er TVen deres store stjerne.

– Er bildekvaliteten bedre enn oled?

Vi oppnår høy kontrast og lysstyrke kombinert med et ekstremt sortnivå, og dette er unikt

– Det jeg kan si, er at led-teknologien gir en langt bedre lysstyrke. At vi kan dempe eller slukke mørke områder i TV-bildet, og tenne de lyse områdene, gir en fantastisk kontrast i bildet. Vi oppnår høy kontrast og lysstyrke kombinert med et ekstremt sortnivå, og dette er unikt, sier Willemse til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sony vil ikke si noe om hvor mange led-pærer TVen har, bortsett fra at det er hundrevis, og på 100-tommeren tusenvis.

– Vi ønsker å tilby det samme bildet på de tre størrelsene, og antall led-pærer er tilpasset dette. Vi leverer tilsvarende eller bedre kontrast enn konkurrerende teknologier. Hver lampe er individuelt styrt, og bildeprosessoren er den nyutviklede 4K HDR X1 Extreme, som har 40 prosent større kapasitet enn forgjengeren X1. Denne kombineres med objekt-basert HDR, et 4K-panel, og gir et maksimalt resultat, sier Willemse.

Halve porteføljen 4K

– Hvor viktig er denne lanseringen for Sony?

– Den er et sterkt signal om at vi kan levere den beste bildekvaliteten, noe vi alltid har vært kjent for. Målgruppen er helt klart dem som ønsker det beste. Når vi snakker om hva som er viktig for oss forretningsmessig, er våre øvrige 4K-modeller et viktig stikkord for volumsalget. I fjor sto 4K-modellene for en firedel av sortimentet vårt, i år utgjør de halvparten. Vi øker i volum når det gjelder TVer fra 55 tommer og oppover, mens de mindre går nedover. De store TVene vi selger er alle utstyrt med 4K-skjermer, sier Willemse.

Han trekker oss gjennom Sonys TV-sortiment:

–XD70-serien har 4K og HDR, steget opp har i tillegg Triluminos og på nivået over finner vi X1-prosessoren med 100 Hz. Toppmodellen XD93, hvis vi ser bort fra ZD9, har en raskere prosessor og bedre gjengivelse av bevegelser i bildet. Denne er svært slank, og bygger bare 3,7 centimeter ut fra veggen.

Når det gjelder de rimeligere modellene, sier Willemse de fortsatt har 32- og 40-tommere med 2K-skjerm.

– Vi ser at folk allerede fra 43 tommer begynner å kjøpe 4K-panel, og lanserer Bravia XD83 som har 100 Hz, Triluminos og 4K. Det er en nydelig TV med alluminiumsramme, den kommer i 43 og 49 tommer til 11.500 og 13.000 kroner.

Best på støyreduksjon

MDR-1000X er Sonys nye flaggskipmodell når det kommer til hodetelefoner.

– Materialvalget er det beste som finnes, og her sier vi tydelig at 1000X har markedets beste støyreduksjon. Du har både den passive støyreduksjonen ved at øreklokkene stenger ute lyden, samt den aktive med sensorer både på ut- og innsiden. Ikke minst optimaliserer vi støyreduksjonen individuelt til brukeren, ved at hodetelefonene tilpasser den elektroniske støyreduksjonen etter størrelsen på ørene og hvor mye lydlekkasje du har på grunn av håret. Når det gjelder lyden, er den High-res. Du kan bruke dem med kabel eller blåtann, og ved å enkelt holde hånden inntil den ene klokken kan du høre hva folk sier til deg. De har flere modus, som for eksempel fjerner bakgrunnsstøy men slipper gjennom tale, eller fjerner all lyd rundt deg, sier Willemse.

All teknologi som er benyttet er Sonys egen, og prisen i Norge blir 4.200 kroner.

– Vi har nå en stor bredde med hodetelefoner og ørepropper, og satser sterkt på kategorien. Vi har også lykkes godt med våre blåtannhøyttalere i Norden, sier Willemse.

Nye festhøyttalere

– I dette markedet er det mange sterke aktører. Hvor viktig er varemerket Sony for lydproduktene deres?

– Svært viktig. Det er mange andre der ute, men vi har en lang historie på lyd. Med de nye produktene våre, med god lyd og godt design, og produkter som gir mye bass i tråd med det forbrukerne ønsker, er dette en suksesshistorie for oss, sier Willemse.

Han viser frem en ny høyttaler, GTK-XB5.

– Denne vil endre markedet. Storebroren, XB7, ble lansert for noen måneder siden, og disse to modellene erstatter ghettoblasteren som var populær for noen år siden. Dette er kvalitetsprodukt som gir mye bass og stor lyd, og du spiller på den via blåtann fra mobilen din. Markedet har tatt svært godt mot XB7, og vi har store forventninger til begge modeller frem mot jul. De har innebygd strobelys, det er mulig å kople sammen et stort antall høyttalere, man kan sette opp to i stereo der den ene er venstre og den andre høyre kanal, og batteritiden er 20 timer, sier Willemse.

Prisen er 3.500 og 2.500 kroner.

Signaturserie på lyd

Willemse sier Sony fortsatt er sterke innen multiromshøyttalere, og holder fast på det han ga uttrykk for på fjorårets IFA:

– Jeg er ikke sikker på at alle ønsker å spille den samme musikken i hele huset samtidig. De har musikk på mobilen, og ønsker å spille den i rommet de er. Vi har en fantastisk portefølje blåtannhøyttalere, og multiromshøyttalere, men jeg tror mange vil velge den enkle løsningen. Personlig ønsker jeg ikke å kunne kontrollere musikken på kjøkkenet fra badet, smiler Willemse.

Sony viser også en ny signaturserie lydprodukter, med NW-WM1Z Walkman, MDR-Z1R hodetelefoner og TA-ZH1ES hodetelefonforsterker.

– Her ønsker vi å tilby det beste, uten kompromisser, med High-res-lyd. Hodetelefonene koster 23.000 kroner, og er de beste vi noen sinne har laget, sier Willemse.

Sony har tidligere vist små og bærbare projektorer under Xperia-merket, med innebygd høyttaler. På IFA viser de en modell som kan styres ved å berøre bildet som gjengis for eksempel på veggen. Nå kommer den første modellen for salg, uten denne funksjonen, i første omgang lanseres den i Storbritannia. Her slippes også en designlampe med innebygd høyttaler.

Actionkamera blir familikamera

Actionkameraet FDR-X3000R har 4K og Sonys beste teknologi når det gjelder optisk bildestabilisering; B.O.SS. Prisen er 5.900 kroner.

– Objektivet ligger i et oljebad som absorberer alle rystelser, og er langt bedre enn digital stabilisering. Det er fantastisk at et så lite kamera kan gi så gode bilder, og vi ser at denne type kamera i stadig større grad foretrekkes ikke bare av den som driver actionsport men også brukes som et familiekamera, sier Willemse.

Sony viser også for første gang frem en prototype av en Ultra HD Blu-ray-spiller, samt PlayStation VR som er deres nye system med virtuell virkelighet for PlayStation 4. Like etter IFA-messen laserte Sony også en ny PlayStation 4 og PlayStation 4 Pro.

– I fjor her på IFA sa jeg at vi har en klar strategi når det gjelder kvalitet i alle produktkategorier; video, lyd, TV og foto. Jeg er stolt over å si at vi har lykkes med dette, og at vi har hatt et svært suksessfylt år. Vi er ikke en volumdriver, og forsøker derfor å tilføre noe i hver kategori. På denne måten kan vi være en relevant leverandør både for handelen og sluttkundene, sier Willemse.

Powered by Labrador CMS