Nordisk hvitevaresjef i Expert, Mikkel Alme, med en av de nye vaskemaskinene fra Grundig. Foto: Stian Sønsteng

VIL VÆRE TOPPTRENT PÅ HVITT

– Vi har tatt mer eierskap til sortimentet, ønsker å tilby de beste produktene og satser mer på opplæring og behovsanalyse.

Det sier nordisk hvitevaresjef Mikkel Alme i Expert. Vi møter ham på arrangementet ProduktExpert hvitevarer 2014 på Hotell 33 i Oslo, en todagers produkttrening for alle Expert-butikker i Norge.

– På det norske kurset har vi 200 selgere innom i to puljer, og de blir trent hos 13 av de største leverandørene våre. De fleste butikkene er inne, og det kjøres tilsvarende samlinger i de nordiske Expert-landene i løpet av april, sier Alme til fagbladet Elektronikkbransjen.

Dette er viktig for at vi skal kunne overleve som kjede og for at leverandørene skal få kommunisert sine innovasjoner og nyheter

– Skiller denne samlingen seg fra de tidligere hvitevarekursene Expert har hatt?

– Ja, vi satser for alvor på produktopplæring og trening av selgerne våre. Både når det gjelder produktkunnskap, men også salgstrening, trening på behovsanalyse og det å selge produktene med det riktige tilbehøret som sikrer kunden en god opplevelse.

 

Butikkene viktig på hvitt

– Hvordan vil du beskrive hvitevareporteføljen som kommer i Expert-butikkene fremover?

– Vi går med det klassiske, og vil selge det kundene liker å kjøpe; fine og flotte kvalitetsprodukter fra de kjente varemerkene. Vi har lagt stor vekt på innovasjoner og nye produktegenskaper, som også de fleste leverandørene fremhever i sine presentasjoner. Det er eksempelvis dampfunksjon som stadig kommer i flere vaskemaskiner og Zeolitt som BSH satser stort på i sine oppvaskmaskiner. Fra Samsung har vi nye og spennende vaskemaskiner og nye amerikanerskap med Soda Stream og kreative dørløsninger.

– Du har vært i hvitevarebransjen i noen år, hvor befinner vi oss i evolusjonsmessig?

– Tidligere har vi tillatt at internett er blitt en betydelig aktør; nå gir sortimentet vi setter en mulighet til å tjene penger i butikkleddet og leverandørene verdsetter at vi har kostnader forbundet med å vise produktene i butikkene. Dette er viktig for at vi skal kunne overleve som kjede og for at leverandørene skal få kommunisert sine innovasjoner og nyheter.

– Hvordan har utviklingen vært i Expert på hvitevarer?

 

Grundig er inne

– Den har vært veldig bra det seneste året, siden vi lanserte Nye Expert i et marked som kjemper litt i motbakke. Det siste halvåret har vi tatt store markedsandeler og utviklingen fortsetter nå i første halvår. Vi åpner nye store butikker i flere byer og Nye Expert er kommet for å bli. Det gir oss selvfølgelig vekst også på hvitevarer, sier Alme.

Grundig er ny leverandør til Expert på hvitt.

– Dette er et varemerke man kjenner fra andre produktgrupper. Nå lanserer de hvitevarer i Europa, og vi har valgt et bredt sortiment innen alle varegrupper. Dette er tysk design og teknologi, flotte produkter vi håper vil treffe bra i markedet.

– Vil dette si at Grundig er et av hovedmerkene deres på hvitt?

– Grundig er en av hovedsatsingene i årets sortiment og noe vi tror vil være med å bidra til å øke både omsetning og inntjening i årene fremover.

– Hvem mister plassen sin til Grundig?

– Vi spisser sortimentet på færre leverandører, og konsekvensen er at vi får en tydeligere strategi. De leverandørene som har vært små blir litt mindre, og de som har vært store vil fortsatt være det - men de må kjempe litt mer for å beholde plassen i sortimentet.

 

De dyreste fra Miele

– Trenger vi enda en hvitevareleverandør?

– Vi trenger alltid nye leverandører som er med på å skape aktivitet i markedet. Konkurranse øker innovasjonsevnen, noe hvitevarebransjen absolutt trenger. Vi må passe på at vi ikke sitter stille og er lite innovative, da vil kundene heller kjøpe seg en ny TV eller mobiltelefon, og det er vi selvfølgelig ikke tjent med, smiler Alme.

– På IFA i fjor fortalte du at Expert ønsker å selge dyrere produkter som gir flere funksjoner og bedre brukeropplevelser. Gjelder denne satsingen fortsatt?

– Absolutt. Vi har begynt å vise det, og vil gjøre det i enda større grad fremover. Jeg synes Mieles nysatsing med W1 og T1 er et godt eksempel på dette, der har vi listet inn deres toppmodeller, de mest kostbare maskinene du finner fra Miele, i vårt sortiment i Expert i Norden. Vi skal i Expert ha det beste og selge det beste for å være en moderne faghandel for kunden.

Til toppen