Blant de 150 deltakerne var Trond Gjertsen (foran f. v.) og Tonje Angell (Canon), Bernt Risøy og Trond Sandstrøm (Philips), Anders Liland og Morten Hoff (Wilfa). Bak f. v. Richard Hauffen (Yamaha), Terje Gudmundsen (Euronics), Ragnar Eknes (Gram) og Roger Wollan (Wilfa). Foto: Tore Skaar
Blant de 150 deltakerne var Trond Gjertsen (foran f. v.) og Tonje Angell (Canon), Bernt Risøy og Trond Sandstrøm (Philips), Anders Liland og Morten Hoff (Wilfa). Bak f. v. Richard Hauffen (Yamaha), Terje Gudmundsen (Euronics), Ragnar Eknes (Gram) og Roger Wollan (Wilfa). Foto: Tore Skaar

VIRKELIG JULEFEIRING

Ved inngangen til årets travleste salgsperiode samlet 150 bransjefolk og journalister seg for å markere kåringen av årets julegave og produkter.

  • Bransjen

Det er i år trettende gang fagbladet Elektronikkbransjen kårer årets julegaver, og tolvte gang bladet sammen med utgiver Stiftelsen Elektronikkbransjen inviterer til dette arrangementet. I forrige utgave av bladet presenterte vi vinnerne, både av hovedprisen som årets julegave, og årets produkt i tretten kategorier. Prisutdelingen var naturlig nok kveldens høydepunkt, men kvelden bød også på faglig påfyll samt sosialt samvær med kolleger fra bransjen, med 150 deltakere fra alle ledd i verdikjeden. Som de to foregående årene var Posthallen i Oslo arena for arrangementet.

I forbindelse med kåringen har det vært involvert 51 folk fra kjeder, nettbutikker og media i 13 fagjuryer. I tillegg kommer hovedjuryen, som har valgt årets julegave blant disse. Det har vært blant kriteriene at produktene er nye i handelen i år, og at de er tilgjengelig i handelen før jul.

Den japanske produsenten stakk i løpet av kvelden også med to andre kategoripriser, for årets fotoprodukt og årets lydprodukt

Hovedprisen i år ble Sony PlayStation VR, og det var en godt fornøyd marketingsjef Kjetil Walseth i Nordisk Film Distribusjon som tok mot denne.

– Vi skal gjøre vårt beste for å ha nok produkter tilgjengelig, sa Walseth.

Det er Nordisk Film som distribuerer Sonys PlayStation-produkter i Norge, men den japanske produsenten stakk i løpet av kvelden også med to andre kategoripriser, for årets fotoprodukt og årets lydprodukt.

 

Den største gaven

PlayStation VR brukes sammen med spillkonsollen PlayStation 4, og kom i handelen i oktober. I tillegg til å bringe brukeren inn i en virtuell spillverden (Virtual Reality), kan VR-settet også brukes til video og bilder.

Mens vinnerne av årets produkter og årets julegave i tillegg til hederlig omtale kun fikk et diplom hver, stilte Jarle Ruud i Digitalradio Norge AS opp med den største julegaven under arrangementet. Han er kommunikasjonssjef i selskapet, og har ledet juryarbeidet med representanter fra kringkasterne som har kåret Årets digitalradioleverandør. Prisen, som er radioannonsering for en bruttopris på 200.000 kroner, er gitt av P4-gruppen og Bauer Media. Denne gikk til Euronics-kjeden, som på scenen var representert av markedssjef Kirsti Berg.

 

Fremmet digitalradio

– Det var flere aktuelle kandidater i år, da vi ser at flere aktører satser mer i forkant av slukkingen av det riksdekkende FM-båndet. Vi er glad for dette, da behovet for informasjon ute hos kundene er stort. Dette gjelder særlig spørsmål om antenne, og vi ser at spørsmål om nye hensyn ved bruk av dab-radio går igjen. Vi tror mange forhandlere har en viktigere rolle her enn de kanskje er klar over. Når det gjelder prisen, har juryen lagt vekt på en totalpakke av produktutvalg og-presentasjon, markedstiltak og kompetansebygging. Årets digitalradioleverandør 2016 gis til den som på beste måte har fremmet digitalradio gjennom sine markedsaktiviteter og produkter, sier Ruud.

Fra scenen presenterte også administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen noe av arbeidet foreningen gjør, med vekt på viktige politiske saker. Kommunikasjonssjef Marte Ottemo la frem resultatet av årets meningsmåling av hva forbrukerne ønsker seg til jul, og administrerende direktør Geir Erik Lian i Alternativ Data snakket om sikker sletting. Kveldens hovedtaler var Jürgen Boyny, global direktør for forbrukerelektronikk i markedsanalyseselskapet GfK Retail and Technology GmbH. Hans foredrag presenteres i en egen artikkel.

Til toppen