Virtuelt salg kan bli virkelighet

Vil forbrukeren i nær fremtid handle fysiske varer i butikker hos virtuelle nettsamfunn? Bør fysiske bu tikker allerede i dag møte kunden på en helt annen måte?

Svaret på begge spørsmålene er et klart ja, ifølge Kirsti Kierulf, direktør for innovasjon, læring og teknologi i Accenture. I et foredrag under Bransjetinget 2007 la hun ut om hvor viktig det er å engasjere seg nå. Fremtiden er bare sekunder unna!

Fremtiden er ikke hva den var lød tittelen på foredraget, som fokuserte på hvordan virtuelle verdener påvirker oss. Det dreier seg blant annet om Web 3.0, som igjen innebærer virtuelle samfunn og hvor de involverte har egne avatarer, det vil si virtuelle personligheter.

– Jeg er overbevist om at møter kan skje i et nettsamfunn som Second Life, fremfor videokonferanser. Til nå har vi brukt mest telefonkonferanser i vårt firma Accenture, sa Kierulf.

Hun understreket sterkt at et personlig engasjement er viktig.

– Meld dere for eksempel inn i Facebook og test det ut. Man må vite noe om de alternative samfunnene før man kan forstå dem og engasjere seg i dem, lød budskapet.

Salg i Second Life

– I USA har flere firma allerede begynt å teste ut salg av varer i nettsamfunnet Second Life. Det finnes 10 millioner brukere verden over i samfunnet, herav rundt 100.000 aktive nordmenn.

– Dette er en kjempeinteressant måte å selge varer på, sier Kierulf.

I år har den norske Accenture-avdelingen, sammen med en gruppe studenter i Trondheim, laget prosjektet Find my friends, som gjør at de besøkende på Studentersamfundet kan finne ut hvor de er i bygget, om de er single, hvor det er flest blonde damer, og så videre.

Merker mennesker

– Her tagger vi mennesker med trådløs teknologi, og dette kan videreføres til mange områder. Hva om selgeren vet hvem jeg er og hva jeg trenger når jeg kommer inn i en elektronikkbutikk? Hjelp meg når jeg kommer inn, ikke la meg stå og vente med en kølapp i hånden! Bruk mulighetene som finnes. Jeg er sikker på at mange av de unge menneskene som jobber hos dere vil bli superselgere, jobbe lengre hos dere og selge mer på denne måten, sa Kierulf.

Hun klaget på forutinntatte holdninger hos enkelte butikkselgere, som kan tro at hun ikke kan det spor om flatskjermer eller annet.

– Jeg elsker teknologi! Det er en fantastisk verden vi lever i.

I tråd med Elektronikkbransjens miljøsatsing me nte Kierulf også at bransjen må bli flinkere til å fortelle forbrukerne hvordan de kan bli grønnere. Andre trender, ifølge Accenture-eksperten, er at kvinner over 40 er mer interessert i nye produkter enn man kanskje tror unge menn er, og at forbrukerne vil ha produkter som gjør flere ting.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

Powered by Labrador CMS