Christoffer Hamer (t. v.) og Christian Dugal på Temptechs utstilling på IFA i fjor. Foto: Jan Røsholm

VISER VINSKAP PÅ IFA

Tønsberg-bedriften Temptech stiller for første gang ut på IFA. Ambisjonen er å ekspandere til flere land.

– Vi har hatt forespørsler fra forhandlere i flere land, som er interessert i produktene våre fordi de vil ha litt høyere kvalitet, sier daglig leder Christoffer Hamer.

De viktigste produktene for bedriften er vinskap, isbitmaskiner, en partycooler og kjøleskap for proffmarkedet.

Vi har hatt forespørsler fra forhandlere i flere land, som er interessert i produktene våre fordi de vil ha litt høyere kvalitet enn det konkurrentene leverer

– Vi har solgt veggfester, men salget her har gått betydelig ned, sier Hamer.

– Det koster litt å stille ut på IFA?

– Ja, årets markedsføringsbudsjett går med på denne messen, smiler Hamer.

– Er det noe som har overrasket når det gjelder den praktiske gjennomføringen?

– Det er mye arbeid for å få det til. Vi er i et annet land, og det byr på logistikkutfordringer, sier Hamer.

 

Egen mann i Kina

Temptech stiller med fem mann på IFA. Totalt arbeider det åtte i bedriften, én av disse er basert i Kina, to selgere arbeider i henholdsvis Sverige og Danmark.

– Vi har begynt å selge produktene våre i Thailand, og har faktisk fått forespørsler fra Kina der de blir produsert. Vi selger godt i Skandinavia, og litt på Island, og mener vi har et potensial til å vokse i flere markeder, sier Hamer.

Selskapet ble etablert i 2004, og omsatte i fjor for 13 millioner. Når det gjelder årets omsetning tangerte de fjoråret rett før IFA.

– Hva er forretningsideen?

– Å tilby gode produkter, ikke bare OEM-produkter vi setter varemerket vårt på. Vi utvikler produkter for det norske markedet, og bytter ut all innmaten og kjøper for eksempel kompressorer og fordampere som vi sender til fabrikken i Kina. Dessuten arbeider vi mye med designet. Det er enkelt å finne vinskap i Kina, men våre er betydelig bedre, mener Hamer.

Christian Dugal er Temptechs mann i Kina. Han flyttet dit for 13 år siden for å arbeide i et SMS-selskap som broren startet.

 

Hvitt vinskap

– Vi var tidlig ute, og tre måneder er blitt til 13 år. Christoffer er en kompis og kom på besøk. Det førte til at vi begynte med varmepumper, men det sluttet vi med. Siden beveget vi oss over på for eksempel vinskap, og det har tatt helt av, sier Dugal.

På IFA viser Temptech for første gang et hvitt vinskap.

– Vi har hatt veldig mye forespørsler etter dette, og regner med at det kommer til å selge svært godt. Vi har allerede mange bestillinger inne, så dette blir garantert en suksess. Vi har arbeidet lenge for å få det til å se pent ut, sier Hamer.

– Det er utviklet i Kina de seneste par årene, og det er ingen andre som har dette. Vi tror det blir en slager på mange kjøkken, at mange ønsker å gå bort fra sølv- og sortfargene som er det vanlige, sier Dugal.

Temptech har stor tro på sitt hvite vinskap, som ble lansert på IFA. Foto: Jan Røsholm
Fra venstre Christoffer Hamer, Christian Dugal, Lars Maruis Feen og Carsten Andreas Foyn-Bruun i gang med å rigge IFA-utstillingen. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen