Ole Christoffersen i Philips med lampen Living Colors. Den inneholder fire fargede lysdioder som kan økes eller reduseres i styrke med en fjernkontroll, slik at man kan velge mellom 16 millioner fargekombinasjoner.

VISTE LYS I IGLOO

– LED er den dominerende lyskilden om bare ti år. Vi venter at 90 prosent av lysproduktene vi selger i 2020 vil være LED-baserte.

Det sier Ole Christoffersen i lysavdelingen hos Philips. Han har ansvaret for den tekniske delen av lysproduktene, og vi møter ham i den oppblåsbare iglooen Philips har slått opp på Youngstorget i Oslo. Her viser selskapet utstillingen ”Oasis of Light”.

– Vi regner med totalmarkedet på verdensbasis for lysprodukter vil være 139 milliarder euro i 2020. Av dette vil 90 prosent være LED-basert. LED vil bli den store lyskilden i fremtiden, sier Christoffersen.

Han regner med at Philips vil ha en markedsandel på rundt 20 prosent.

I lysiglooen ønsker Philips å vise hvordan moderne lysteknologi utfordrer etablerte sannheter innen design, innredning og velvære.

– Vi demonstrerer hvor mye lyssetting betyr for innredningen. Vi viser ikke produkter, men konsepter og hvordan vi tenker og tror lys kan bli brukt i ulike anledninger, sier Christoffersen.

Utstillingen er åpen for publikum, og Philips har spesielt invitert presse og forhandlere – samt ansatte i Philips.

Forståelse for konsepter

– Oasis of Light gjør det enklere for handlerne å forstå konseptene til Philips. Lys er viktig for helse og velvære, og som designelement, sier Christoffersen.

Han forteller at Aurea-konseptet er det som imponerer folk mest, med den opplyste rammen som tar farger fra TV-bildet.

– Mange får nærmest hakeslipp av dette. Mange er også svært interessert i å få vite mer om demringslampen.

– Hvordan er det for en lysmann at en brunevare får mest oppmerksomhet?

– Hehe. Det har jeg ingen problemer med. Vi ser stort på det, og sier ”One Philips”.

– Demringslampen ble lansert i fjor, og du sa under omvisningen at det da manglet litt på designet. Hva har det nye designet å si for salget i år?

Nytt design – nye kunder

– Selv om vi ikke var hundre prosent fornøyde med designet, ble den årets julegave i fjor. Vi tror det nye designet vil føre til at mange kjøper den til jul også i år!

Chrisoffersen viste også lampen Living Colors, som i følge Philips er en helt ny måte å tenke hjemmebelysning på. Lampen inneholder fire lysdioder som kan økes eller reduseres i styrke via en fjernkontroll - slik at man kan velge mellom hele 16 millioner fargekombinasjoner.

– Lampens design og størrelse åpner opp for en mengde bruksmuligheter. Den kan lett plasseres ved en vegg eller i et hjørne av et rom, høyt eller lavt og i en hvilken som helst vinkel. Slik kan du selv lyse opp et hvilket som helst rom, i en hvilken som helst farge, i den intensiteten og styrken som du selv måtte ønske. Ved bruk av LED varer lampen lengre samtidig som den bruker minimalt med strøm, sier Christoffersen.

Ole Christoffersen i Philips forteller at Aurea-TVene til Philips imponerte publikum som besøkte lysigloen mest. Foto: Elias W. Sønsteng.
Philips hadde slått opp denne lysiglooen på Youngstorget i Oslo, der de viste utstillingen Oasis of Light. Den samme utstillingen ble vist i alle de nordiske hovedstedene.
Andre generasjon av demringslampen ble vist i et soveromsmiljø i lysigloen. Foto: Elias W. Sønsteng.
Ole Christoffersen i Philips viser en gruppe pressefolk rundt i lysigloen med utstillingen ”Oasis of light”.
Philips tror 90 prosent av lyskildene vil være LED-basert i 2020.
Administrerende direktør Petter Haug i Norsk Kunnskapssenter for lys snakket om menneskets behov for lys og hvordan lyset påvirker oss og våre omgivelser.
Til toppen