Voi-gründer Fredrik Hjelm og hans partnere har vokst selskapet svært raskt, og har på tre måneder rundt tre millioner kjøreturer under beltet. Foto: Marte Ottemo

VOI SPARKER IFRA

Det svenske selskapet Voi startet med 16 elsparkesykler i fjor høst. Nå har de tre millioner turer under beltet, og lanserer nye kjøretøy.

– Vi gikk live for 2,5 måneder siden, med 16 elsparkesykler her i Stockholm. Nå er vi til stedet i ni land, 18 byer, har over én million brukere som har tatt tre millioner kjøreturer. I løpet av den tiden har vi gjort mange feil, og lært mye, sier grunnlegger og administrerende direktør i Voi Technology, Fredrik Hjelm, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Under selskapets lansering av nye sparkesykler og sykler i Stockholm i mai, fortalte han om bakgrunnen for at Voi ble startet.

– Jeg bodde fire år i Moskva, og så mye biler og mye gamle biler. Enkelte dager var det så forurenset at det ikke gikk an å ta seg en joggetur. Det fikk meg til å innse at byer ikke skulle se sånn ut, sier han.

Satser på by-samarbeid

Etter hvert som stadig flere byer tar opp kampen mot lokal forurensing, ser Hjelm store muligheter for selskaper som Voi.

Vois nye flaggskip, Voiager 2, kommer med både to og ett fronthjul. Foto: Voi

– Det er utrolig spennende tider innen mikromobilitet.  I vår generasjon vil de aller fleste ikke eie en bil selv, og vi er åpne for å dele. Flere europeiske byer planlegger signifikante restriksjoner på biltrafikk innen 2035, for eksempel Oslo som vil ha bilfritt sentrum innen 2020, sier Hjelm.

Voi kaller seg selv for Europas raskest voksende selskap for mikro-mobilitet, og skal i løpet av sommeren ekspandere til å dekke hele 150 byer og småbyer.

Vi ønsker å jobbe i genuine partnerskap med byer, og vi finner innovative måter for å gjøre akkurat det

Elsparkesykkel-selskapene har også møtt kritikk for manglende regulering av parkerte sparkesykler og kort levetid på selve produktene.

– «Vinneren tar alt»-måten å vokse på som enkelte elsparkesykkel-oppstartsselskaper og investorer har hatt ville aldri virket i Europa. Vi ønsker å jobbe i genuine partnerskap med byer, og vi finner innovative måter for å gjøre akkurat det, sier gründeren.

For eksempel har Voi signert en intensjonsavtale med lokale myndigheter i Stockholm der de lover å opprettholde byens standarder og sikkerhetstiltak. I den forbindelse har byens visebyråd for transport beskrevet elsparkesyklene som en viktig ny måte å redusere forurensning i Sveriges hovedstad på.

En av måtene Voi samarbeider med byer og andre transportselskaper på, er gjennom å dele data.

Suksess i Oslo

– Selve sparkesyklene er viktige, men programvaren bak er enda viktigere. Vi samler inn massevis av data fra våre sparkesykler. Det hjelper oss å se mønster i trafikken og hvor behovene finnes, men vi gir også dette til byplanleggere og samarbeidspartnere, slik at de også kan lære fra våre data, sier Michael Söderberg, teknisk direktør i Voi.

Han startet nylig i selskapet, etter å ha 25 år i bilbransjen bak seg.

– Jeg var en av arkitektene bak Daimler og Mercedes-Benz’ nye, smarte cockpit-løsning som ble presentert på CES i år. Så ringte Simon i Voi meg, og selv om det skjer mye i bilbransjen, tror jeg det er innen mikromobilitet at de virkelige endringene vil stamme fra. Bilbransjen går gjennom en av de største transformasjonene noensinne akkurat nå, og det er panikk på bakrommet, sier Söderberg.

Teknologidirektør Michael Söderberg viser fram visualisering av ulike data Voi samler inn fra sine turer. Foto: Voi.

Selskapet lanserte i Oslo i februar, og sier selv de har hatt stor suksess så langt.

– Oslo er en av våre beste byer i verden, med en veldig høy dekningsgrad, sier Söderberg.

Voi har et lokalt Norges-team, med verksted, logistikk og en egen «city manager».

– Vi jobber med både myndigheter og andre mobilitetsaktører. Vi har for eksempel et pilotprosjekt på gang i Oslo for å se på hvordan vi kan koble forstedene til bykjernen, ved å sette ut sparkesykler nær bussholderplasser, sier teknologisjefen.

Han sier Voi er opptatte av å finne samarbeid med andre aktører i Oslo.

– Vi ser nå på trafikkmønsteret gjennom dagen, og har som mål om at det alltid skal finnes scootere der behovet er størst. Det tar litt tid å finne ut av, men vi jobber for eksempel med å dele data med andre. Det jobbes også med muligheter for bedrifter å sponse sparkesykler, her finnes mange ulike modeller, sier Söderberg.

Voi går nå også inn på elsykkelmarkedet innen utleie, og lanserer Voi Bike. Foto: Voi.

Eget design

For å få bukt med problemene med lav levetid på sparkesyklene har Voi nå designet sine egne produkter.

Vois oppdaterte flåte ledes av Voiager 2, som kommer i to modeller; enten med ett eller to forhjul.

– Vi lyttet til det våre kunder har hatt å si om å bruke elsparkesykkel, og vi designet de nye modellene fra bunnen av. Behovene i ulike byer er forskjellige avhengig av vær, geografi og tilgjengelig infrastruktur. Vi har gjort flåten vår mer holdbar og sikker på en måte som kan bli tilpasset for å møte behovene til hver by, sier Hjelm.

Vi er først i verden med utskiftbare batterier på våre sparkesykler, noe som vil dramatisk øke oppetiden på våre scootere

De nye elsparkesyklene har blitt designet og konstruert i Sverige ved å bruke innsikt og data som er innsamlet siden selskapets oppstart. De er produsert eksklusivt for Voi.

Elsparkesykkel-designet skal sikrere og mer holdbart enn tidligere modeller, og de kan kjøre opptil 50 kilometer på én oppladning. Det er nesten dobbelt så langt som tidligere modeller. I tillegg har de utskiftbare batterier.

– Vi er først i verden med utskiftbare batterier på våre sparkesykler, noe som vil dramatisk øke oppetiden på våre sparkesykler. Det gjør at teamet vårt, og våre «huntere» slipper å ta med seg hele sparkesykkelen hjem for å lade, og i stedet kan enkelt bytte batteri, sier Simon Fellin, produktsjef i Voi.

Huntere er innbyggere som ønsker å tjene noen ekstra kroner på å finne og lade opp elsparkesyklene. De får 70 kroner per sykkel de lader, og finner disse via en spesialversjon av appen.

I Voiager 2 har hoveddelen av elsparkesykkelen blitt bygget i én enkelt del bestående av 5 mm «high-grade»-aluminium, og har fått et spesialtilpasset elektrisk drivverk og store 10"-hjul.

Voiager 2-displayet har Advanced Rider Assistance System-funksjoner (ARAS) som for eksempel navigasjonsstøtte, varsler og andre oppdateringer. Internet of Things Telematics-enheten er fullstendig integrert i sparkesykkelens hoveddel og gir en rask og sikker tilkobling for alle VOI-kunder.

Voi introduserer også for første gang en fullt ut elektrisk sykkel, samt Voi Cargo, en trehjuls elektrisk lastesykkel.

– Utvalget av elektriske framkomstmidler gir VOI muligheten til å tilby lokale myndigheter i byer en komplett løsning for deling og mikro-mobilitet som lett kan integreres med offentlig transport og fotgjengere i urbane områder, sier Hjelm.

Med Voi Cargo kan du frakte matvarer fra butikken, kjæresten på tur eller barna til barnehagen. Foto: Voi.

Verdt én milliard svenske

Voi har ikke stablet all kapital på beina selv, men det har tidligere ikke vært kjent hvor mye selskapet er verdt.

Nå har en av investorene, investeringsselskapet Vostok New Ventures, angitt i i sin kvartalsrapport at deres andel i Voi er verdt 26,7 millioner dollar. Det tilsvarer 256 millioner svenske kroner, eller 234 millioner norske kroner, skriver DI Digital.

Selskapet eier 25 prosent av aksjene i Voi, noe som betyr at det svenske elsparkesykkelselskapet er verdt over én milliard svenske kroner. Det tilsvarer 936 millioner norske kroner.

Til toppen