Administrerende direktør Morten Hoff i Wilfa innfører fra 1. september 2020 fem års garanti på alle selskapets produkter. Her er han fotografert på IFA-messen i 2019. Foto: Stian Sønsteng

WILFA INNFØRER FEM ÅRS GARANTI

I dag innfører Wilfa fem års garanti på alle produkter. – Kundene skal være trygge på at de får kvalitet når de kjøper noe fra oss, sier Morten Hoff.

Han er administrerende direktør i Wilfa og eier selskapet gjennom Morek AS og holdingselskapet Mh Holding AS.

Ifølge en pressemelding er Wilfa det første selskapet med et bredt sortiment i bransjen som innfører fem års garanti på alle produkter.

– Det skaper forvirring at flere produkter på det norske markedet i dag har to års garantitid når reklamasjonsfristen for samme vare er opp til fem år. Det gjør det vanskelig å forholde seg til for forhandler og forbruker og fører til unødig konflikt. Det ønsker vi å gjøre noe med nå, sier Hoff i pressemeldingen.

Han oppfordrer resten av bransjen til å ta større grep for å bli mer forbrukervennlig, og for å bidra til et mer bærekraftig forbruk.

– Mange norske forbrukere er usikre på hvilke rettigheter de har som kunder, og særlig gjelder dette forskjellen på garantitid – som i bransjen er to år – og reklamasjonsfrist – som kan være mellom to og fem år avhengig av vare. At det råder en usikkerhet hos forbrukere støttes av funn i en undersøkelse gjennomført av Forbrukertilsynet i 2019. Her svarer halvparten at de er usikre på hva de har krav på når ting slutter å fungere, heter det i pressemeldingen fra Wilfa. 

Tommelen opp fra bransjeforeningen

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som samler det meste av bransjen i alle ledd av verdikjeden – inkludert Wilfa, sier det er positivt at Wilfa gir fem års garanti.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

– Dette gir kunden trygghet, og viser at Wilfa ønsker å tilby bærekraftige produkter, sier Røsholm til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forklarer begrepene «reklamasjon» og «garanti» slik:

– Reklamasjon er lovpålagt, og i Norge er den to eller fem år avhengig av levetiden til produktet – dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. Småelektriske produkter, som utgjør mye av Wilfas sortiment, har tradisjonelt hatt to års reklamasjon, mens det for store hvitevarer er fem år som gjelder. Når det gjelder garanti, er dette en tilleggsytelse som produsent, leverandør eller selger gir. I vår bransje er det eksempler på produkter som selges med fem års garanti, og det finnes leverandører som gir ti års garanti på vaskemaskinmotorer, sier Røsholm.

Har sjekket hele sortimentet

For å sikre at alle produktene kan leve opp til den nye garantitiden, har Wilfa tatt en gjennomgang av hele sortimentet.

– Kvalitet i alle ledd er viktig for at man skulle kunne ha glede av et produkt i mange år. Dette er noe vi har fokus på gjennom å drive med kontinuerlig forbedring av våre produkter, sier Hoff i pressemeldingen.

Han mener en økning av garantitiden fra to til fem år i hele bransjen vil stille et nødvendig krav til leverandørene om å heve kvaliteten på småelektriske produkter.

– Hvis kvaliteten på produktene heves vil det samtidig være et bidrag til et mer bærekraftig forbruk. Det er en kjensgjerning at vi kaster for mye og det har vår bransje et naturlig ansvar for å gjøre noe med, sier Hoff i pressemeldingen.

Wilfa ble etablert i 1948 og er ifølge pressemeldingen i dag en av Nordens ledende leverandører av småelektriske artikler. Fra våren 2020 er Wilfa miljøsertifisert og blitt en miljøfyrtårn-bedrift.

Til toppen