
VINSKAP MED VIVINO
Asko satser i på vinentusiastene, og lanserer et vinskap med appen Vivino. – Dette er det første dedikerte vinskapet fra Asko, sier norgessjef Bjørn Mangset.

Det opprinnelig svenske varemerket Asko har vært mest kjent for sine produkter innen vask, tørk og oppvask, men har de siste årene beveget seg inn på kjøkkenet også.
– Med denne lanseringen tar vi steget helt ut og får et komplett sortiment til kjøkkenet. Vinskap er et område som vokser, og folk er mer og mer interessert i. I Norge har vi blitt mer opptatte av god mat, god ving og da også hvordan man lagrer vin, sier Bjørn Mangset, norgessjef i Gorenje Group som eier varemerket Asko.
Har innebygd kamera
Det nye vinskapet blir en del av selskapets toppmodell-serie Elements, og har plass til opptil 190 flasker. Skapet er 192 cm høyt, 70 cm bredt og 76 cm dypt.
Skapet har også innebygd kamera, slik at du kan scanne vinflasken og velge at den skal ligge i for eksempel hylle A, seksjon 1
– Det er lagt opp til en serveringssone midt i skapet, men den kan gjøres om til hyller om man ønsker mest mulig lagringsplass, sier Mangset.
Skapet har tre ulike temperatursoner, UV-bestandig glassdør, hyller i bøk, myk lukkefunksjon og ekstra kraftige hengsler.
– Det er fem elementer som påvirker vinen negativt; temperaturvariasjon, vibrasjon, feil luftfuktighet, utilstrekkelig ventilasjon og UV-stråling. Det har vi tatt høyde for i det nye vinskapet, sier Mangset.

Det er sensorer for fukt, vibrasjon og temperatur i hver av sonene, og dersom det oppstår avvik, får man varsel i appen eller på den trykkfølsomme skjermen i skapet. Temperaturen skal ikke varierer med mer enn 0,3 grader før alarmen går.
– Skapet har også innebygd kamera, slik at du kan scanne vinflasken og velge at den skal ligge i for eksempel hylle A, seksjon 1. Da vet man hvor vinen ligger, og man kan legge inn drikkevindu og annen informasjon i tillegg, sier han.
Asko har inngått et samarbeid med Vivino, verdens største nettbaserte vindatabase.

– Selskapet ble startet av to danske gutter for 10 år siden, og har nå database på mer enn 12,5 millioner ulike viner, og mer enn 50 millioner brukere. Vi bruker internett og apper mer enn noensinne for å finne informasjon og få veiledning, og de to tendensene fanger vi opp i vårt nye, smarte vinlagringsskap , sier Mangset.
Frir til vinentusiasten
Man trenger ikke ha en egen Vivino-app, alt er også tilgjengelig via Askos egen app Connect Life, og vinskapet er tilkoblet internett slik at man kan sjekke vinbeholdningen uansett hvor man befinner seg.
Vivino-tilkoblingen sørger ikke bare for at man kan holde styr på vinsamlingen, det gir også informasjon om smaking, oppbevaring, drikkeklarhet og mye mer for vinene.

Selve skapet er 170 kilo, og hyllene er helt uttrekkbare slik at man kommer til flaskene som ligger innerst. Led-lysene kan justeres i hver sone, og man kan også velge rødt eller blått lys for å sette riktig stemning.
– Prisen er på 66.500 kroner, hvem er målgruppen for det nye vinskapet deres?

– Det er vinentusiasten som er målgruppen. Vi har lagt oss på samme prispunkt som andre høyendemerker, og skapet kommer primært til å selges hos kjøkkenforhandlerne selv om vi har dialog med enkelte andre også, sier Mangset.
