GODLYD PÅ VEGGEN

– Det er flere av de store høyttalerprodusentene som de siste to-tre årene har lykkes i å konstruere slanke høyttalere av høy kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Olav Flugsrud i Audiocompaniet AS. På CES 2012 viser han nye høyttalere fra Martin Logan, Paradigm og Klipsch for montering på vegg ved siden av flat-TVen.

– Jeg tror alle vil ha bedre lyd fra TVen uten at det synes for godt i stua. Det er mange bedre halvdeler som ønsker å bestemme det den første halvdelen har bestemt tidligere. Nå får begge tilfredsstilt et behov, sier Flugsrud til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Duger lyden fra slanke høyttalere?

En viktig faktor er den nye måten å lage gode basselementer på

– Det har vært ganske dårlig, men det vi får fra våre produsenter er meget bra. Det koster litt mer, men det er verdt det. En viktig faktor er den nye måten å lage gode basselementer på, disse må være veldig slanke og noen er flinkere enn andre til dette, sier Flugsrud.

Klassiske Atom

De nye Cinema- og Millenia-seriene fra Paradigm samt Klipsch’ slanke høyttalere i den tilvarende Gallery-serien er allerede tilgjengelig fra Audiocompaniet.

– Klang, dynamikk og lydbilde står i stil med de øvrige modellene fra Paradigm, som for øvrig er eiergruppen til Anthem og Martin Logan, sier Flugsrud.

En annen nyhet fra Paradigm er deres første aktive høyttalere. De er basert på de klassiske Atom-høyttalerne, som har vært i handelen i 25 år. Versjon sju finnes i tillegg til den passive utgaven altså i aktive versjon og de kan blant annet koples til Airport Express. De er en del av den nye Shift-serien, som også vil omfatte hodetelefoner, øreplugger og ulike høyttalerkonfigurasjoner.

Den nye vinen

– De er konstruert som monitorer, til bruk sammen med mobiltelefoner og datamaskiner, men av ekstremt høy kvalitet. Prisen blir 5.000-6.000 kroner paret, sier Flugsrud.

Paradigm venter at Shift-konseptet blir ekstremt stort i årene som kommer.

– De mener denne type produkter blir den nye vinen i bransjen. De har noen svært gode konkurrenter å bryne seg på, men viser virkelig muskler. De nye ørepluggene har fått svært gode tester, man må absolutt ta denne satsingen alvorlig, mener Flugsrud.

Klipsch er en annen viktig leverandør for Audiocompaniet på CES. De viste den endelige versjonen av konsollen sin, klar for markedet i slutten av februar.

– Jeg liker å sammenligne den med de klassiske radiokabinettene blant annet Tanberg produserte. Prisen på 70.000 kroner gjør dette til en av de dyreste dockingstasjonene i bransjen, smiler Flugsrud.

Powered by Labrador CMS