HODETELEFONER FRA AURORA

De er gule, grønne, store, små og med eller uten diamanter. CES flommet i år over av hodetelefoner.

Publisert Sist oppdatert

Det er liten tvil om at hodetelefoner har tatt et stort jafs av tilbehørsmarkedet. Kraftigere smarttelefoner og folk som vil vise fram sin egen stil på trikken, bussen og hvor ellers man hører musikk, har gjort at salget av klokker og propper har vokst kraftig siste året. Et hyggelig marginbilde hjelper også på populariteten ute i butikk.

Kjente merker

Det ville vært kjempekult om vi kommer inn i lommene på folk, hvor alle vil ha den tingen som skaper deres identitet

Et av selskapene som leverer hodetelefoner til norske kjeder og butikker er Aurora Group. Selskapet har hovedkontor i Ballerup ved København, som ivaretar salget til det danske, færøyske, islandske og grønlandske markedet, og er samtidig moderselskapet i Aurora Group. I Norge ligger hovedkontoret i Trondheim, hvor Pål Johannessen styrer skuta. I tillegg har selskapet kontorer i Sverige og Finland.

– Dannelsen av Aurora Group kom som resultatet av et tett samarbeid i 1998 med de daværende firmaene OSK Elektrotilbehør i Norge og Rudolph Schmidt i Danmark, sier Johannessen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Aurora leverer produkter i en mengde kategorier, men her på CES er det spesielt hodetelefonen vi tar en titt på.

Blant merkene Johannessen har i sitt sortiment er Ferrari by Logic3.

– Det er strenge regler for hvem som får lov til å bruke Ferraris steilende hingst. Det skyldes det at Ferrari ser verdien av å være synlig på produkter som samsvarer med deres egen filosofi og kvalitetsstandard, sier Mike Gregory, salgsansvarlig i Logic3.

Skinn og tre

I tillegg til hodetelefoner leverer selskapet også dokkingstasjoner med Ferrari-logoen, og på CES-messen hadde de like godt tatt med seg en gul Ferrari til å vise fram sammen med produktene.

Ferrari by Logic3 kommer med to ulike kolleksjoner, high-end modellene i Cavallino-kolleksjonen, og de litt mer tradisjonelt designede Scuderia-produktene.

– Vi har vel størst tro på Cavallino-produktene i Norge, dette er førsteklasses lydprodukter med finish i tre og skinn. De er noe mer nedtonet enn Scuderia-linjen, sier Gregory.

 Scuderia-kolleksjonen består av to ørepropper, tre lukkede hodetelefoner, og to versjoner av dokkinghøyttaleren Scuderia FS1; én med og én uten AirPlay-strømming.

I den mer diskrete Cavallino-kolleksjonen finnes det en tilsvarende dockinghøyttalere, to sett ørepropper og to lukkede hodetelefoner i sort eller beige.Toppmodellen T350 har aktiv støydemping, og er kledd i sort eller beige skinn, mens den mer kompakte T250 kan klappes sammen.

SMS Audio

Det er ikke bare kjente bilmerker Aurora kan smykke seg med. Selskapet distribuerer også SMS Audio by 50 Cent, og rapperen var selv til stede på messen for å promotere sine nye hodetelefoner.

Blant nyheten var siste versjon av 50 Cents Street by 50-kolleksjon. SMS har lagt til seks nye farger, mørk blå, grønn, metallisk oransje, metallisk rosa, metallisk rød og metallisk blågrønn. Kolleksjonen kommer i butikk rundt april, og rapperen sier han håper folk vil bruke dem for å utrykke seg selv på samme måte de gjør med sko.

– Det ville vært kjempekult om vi kommer inn i lommene på folk, hvor alle vil ha den tingen som skaper deres identitet, og du vet, utrykker deres lidenskap for musikk, sa 50 Cent på et pressearrangement.

Blant nyhetene er øreplugger med ekstra sterk ledning som ikke skal krølle seg i lomma, og Street by 50 DJ, en hodetelefon for profesjonelle.

SMS Audio kommer også med trådløse løsninger. Sync by 50 hodetelefonene har 40mm drivers med Kleer trådløs teknologi. Opp til fire lyttere kan samtidig spille av musikk fra én kilde med den inkluderte 3,5 mm trådløse senderen. Hodetelefonene har passiv støydemping, og har en batterilevetid på opp til 17 timer. Går du tom for strøm kan de også spille via kabel.

Powered by Labrador CMS