VIKTIG MED KURSING AV HANDLERNE

– Vi arrangerer denne handlerkonferansen først og fremst fordi vi har utvidet produktspekteret vårt så mye de siste to-tre årene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier salgssjef Stig Arne Westerhus i Auto HiFi AS. Selskapet har samlet 60 forhandlere og åtte leverandører på Rica Nidelven hotell i Trondheim, og dekker også reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen. Fokuset på konferansen er integrering og ettermontering av lyd, bilde og andre tillegg til bilens originale anlegg.

– Vi snakker blant annet om ulike adaptere, Ipod- og USB-løsninger, TV-mottakere med og uten kortlesere og ryggekamera, sier Westerhus.

Ikke minst er AutoHiFi opptatt av dab-moduler.

Dette krever en viss kompetanse og i mange tilfeller montering, og kan derfor utelukke mange av kjedebutikkene

– Dette er veldig aktuelt for Norge. Alt fra enkle enheter til skreddersydde løsninger for den enkelte bilmodell, sier Westerhus.

Daglig leder Trond Lindgjerdet sier mange også ønsker å bytte ut hele den originale bilstereoen.

Tromsø - Arendal

– Det er ikke bare å ta ut bilstereoen og sette inn en ny, kanskje ønsker man å bytte fra en enkelt- til dobbel-din-enhet. Da trenger man kanskje tre til fem monteringsenheter for å få dette til å passe sammen og snakke med bilens øvrige elektronikk. Dette ønsker vi å videreformidle til forhandlerne, sier Lindgjerdet.

Han sier Auto HiFi har forhandlere fra Tromsø i nord til Arendal i sør.

– Siden vi har hatt så stor fornyelse og utvidelse av forhandlernettet ser vi at det er en vesentlig mangel på kunnskap. Det er viktig for oss å lage et kurs som er omfattende uten at det går over hodet på folk. Kurset er grunnleggende og skal være forståelig for de fleste. Det har vært stor interesse for samlingen. På forrige kurs, som ble holdt for tre år siden, hadde vi 40 deltakere, nå har vi 60, sier Westerhus.

Kjedebutikker og spesialister

– Hvem er det som deltar?

– Her er det alt fra kjedebutikker til spesialister. Vi har mange fra Mekonomen og spesialister som Bilradiospesialisten, sier Westerhus.

– I hvilke kanaler kjøper folk bilunderholdning i dag?

– Jeg tror ikke det er noen begrensninger her lenger, alt er lett tilgjengelig via alle mulige kanaler. For oss er det derfor viktig å selge kunnskapen vi har for at vi skal være den prioriterte leverandøren, slik at kundene ikke handler på nettet og får noe som ikke fungerer. Vi må vise forhandlerne våre at vi har denne kunnskapen, sier Westerhus.

– Det er ikke mange her som representerer den typiske elektrofaghandelen og de store kjedene?

– De få kjedebutikkene som er representert her har fagfolk med interesse for bilstereo. Generelt har elektrokjedene begrenset kunnskap i kategorien, men heldigvis finnes det hederlige unntak, sier Westerhus.

Krever kompetanse

– Vi det si at biltilbehørleverandørene tar over en større del av markedet?

– På kurset tar vi for oss integrering og ettermontering, samt utskifting av originalt utstyr. Dette krever en viss kompetanse og i mange tilfeller montering, og kan derfor utelukke mange av kjedebutikkene. Kjedene er flinke til å selge volum på vanlig bilstereo, der har de et bra marked. Men når det kommer til ettermontering og integrering ligger kompetansen hos dem som selger biltilbehør, som Mekonomen, spesialistforretninger og kombinerte forretninger som selger både bilstereo og hjemmestereo. Vi selger også mye til bilbransjen. Dette gjelder spesielt dab, der vi har fått et godt grep, sier Lindgjerdet.

– Hvilke trender ser dere innen bilunderholdning?

– Folk vil gjerne utvide anleggene sine uten at det endrer originalutseendet. Forhandlerne som kan hjelpe kundene med dette står sterkt, sier Westerhus.

Nye bilmodeller

– Er leverandørene deres flinke nok til å utvikle løsninger som gjør dette enkelt?

– På dette området må vi støtte oss til andre enn de tradisjonelle leverandørene. Den største er britiske Connects2, som er raskt ute med integrasjonsutstyr for nye bilmodeller. Vi har hatt kontakt med dem i mange år, og har spesielt de to-tre senere årene blitt en stor forhandler for deres utstyr. Men vi har også andre merker som Caliber, Dension, Kufatec, Fiscon og Metra Electronics. Varemerkene er ikke særlig kjente, men de leverer utstyret som trengs, sier Lindgjerdet.

I forbindelse med forhandlerarrangementet hadde leverandørene Clarion, Harman, Parrot, Polk Audio og Rockford Fosgate egne utstillingsrom.

Clarion

– Disse merkene står fremdeles for den desidert største andelen av vår omsetning av bilstereo i Norge. Det selges mye hovedenheter og ikke minst multimediasystemer, der Clarion ligger langt fremme. Når det gjelder ettermontert utstyr som basskasser, løse forsterkere, aktive eller passive basskasser og utskiftning av høyttalere er Rockford Fosgate og Harman JBL fremdeles de største aktørene i Norge. Det er absolutt viktig å ha med dem videre, sier Lindgjerdet.

Han trekker også frem Parrot, som han beskriver som verdensleder innen blåtannteknologi for bil.

– Dette er et viktig og økende segment for oss, med stadig nye produkter som er enklere å installere. Parrot er den største leverandøren til Kenwood, Pioneer og Clarion med blåtannsystemer integrert i radioene, med håndfrie telefonløsninger, sier Lindgjerdet.

Bakseteunderholdning

En annen trend er bakseteunderholdning.

– Folk vil gjerne ha integrerte skjermer bak til barna og oppdatert navigasjonsutstyr foran, sier Westerhus.

– Det har i mange år vært en nedgang i markedet for bilunderholdning. Hvordan ser dere denne utviklingen?

– Vi ser veldig positivt på framtiden. Vi vet at noen av våre konkurrenter ikke gjør det, men mener vi satser i riktig retning. Det er klart en liten nedgang i salget av tradisjonelle løse høyttalere, løse basshøyttalere, forsterkere og slike ting, men den er ikke dramatisk og vi tar det igjen på multimediabiten, de store hovedenhetene og integreringsutstyret. Her har vi hatt en god utvikling det siste året, med en fin og jevn omsetning, sier Lindgjerdet.

Han forteller at Auto HiFi har hatt et par bra år, med jevn økning i omsetningen.

Krympet marked

– I fjor hadde vi et veldig fint år resultatmessig og vi ser for oss en økning fremover, sier Lindgjerdet.

– Blir antall konkurrenter mindre?

– Helt klart, det norske markedet har krympet. I dag er det igjen fire store leverandører på bilstereo og bilstereorelaterte produkter, inklusive oss. Vi har sett en del avskalling av kjente merker som ikke har klart å bli fulgt opp i Norge, sier Lindgjerdet.

– Hvem er de tre andre?

– Kenwood, Pioneer og Audiocom.

Pakker på nett

– Dere tilbyr en løsning på nett der kundene kan skrive inn bilmerke og modell og få en anbefalt pakke. Vil vi se at leverandørene kommer med tilsvarende pakkeløsninger?

– Når det gjelder hovedenheter er det vi som lager pakkene. Der er vi langt fremme, og vi skal bli ennå mye bedre da vi i nettopp har lansert en helt ny og forbedret nettportal. Det vil nok komme pakker fra leverandørene, men vi tror det er for komplisert for en leverandør å ta alle hensyn til alle bilmodeller, sier Lindgjerdet.

Auto HiFi har fire ansatte. I tillegg til daglig leder Trond Lindgjerdet og salgsansvarlig Stig Westerhus, kommer produktansvarlig Alf-Morten Engvik og Geir-Simen Furulund som arbeider med salg, IT og service.

Hjemmeprodukter

– Vi er fire dyktige karer med separate ansvarsområder, som utfyller hverandre veldig, veldig bra, smiler Lindgjerdet.

Selskapet har omsatt for 22 millioner netto de siste par årene. Lindgjerdet forventer det samme i år, kanskje med en liten økning.

– Hjemmeunderholdning har dere snakket om tidligere. Hvordan går det med denne delen av butikken?

– Den har nok vært litt neglisjert fordi det har vært mye fokus på bilstereo og -integrering. Vi har gode produkter, men ikke mange nok riktige salgskanaler. Dette arbeider vi videre med, sier Westerhus.

For hjemmet har Auto HiFi merket Polk Audio.

– Det er vanskelig å komme inn hos aktørene som selger utstyr for hjemmemarkedet. Vi legger ikke ned store ressurser her, men har det i bakhånd, sier Westerhus.

Powered by Labrador CMS