Ståle Braathen (f. v.) i Grundig har inngått distribusjonsavtale med Alf Einar Nygård og Roger Berg i Target. Foto: Stian Sønsteng

TARGET DISTRIBUERER GRUNDIG

Target har inngått distribusjonsavtale av lyd- og småelektriske produkter med Grundig. – Hovedfokuset vårt er hvitevarer, sier Ståle Braathen.

Publisert Sist oppdatert

Han er norsk salgssjef i Grundig, og godt fornøyd med distribusjonsavtalen som er inngått med Fredrikstad-bedriften Target. Godt fornøyd er også salgs- og markedssjef Roger Berg i Target.

– Vi er etter hvert blitt et merkevarehus, og representerer mange merker med stor bredde. Da Grundig kom på banen, og vi så på sortimentet deres, passet dette som hånd i hanske for oss, sier Berg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ståle Braathen understreker at Grundig er et av få varemerker med full produktbredde, og at det er de småelektriske produktene og lydproduktene Target fra fjerdekvartal skal distribuere.

– Hvitevarene er det viktigste for oss, og vi har rett og slett ikke hatt kapasitet til å ta oss skikkelig av produktene Target nå skal distribuere. Dessuten er det viktig at Target lagerfører varene i Fredrikstad, og kan levere også mindre kvanta til butikkene, sier Braathen.

Han sier Grundig fort falt ned på Target som distributør, da de begynte å jakten på en samarbeidspartner.

Hvitt siden 2013

– Vi ønsket en distributør med selgere på veien, som allerede var inne i disse varegruppene, og da var Target en perfekt partner, sier Braathen.

Det var i 2013 tyrkiske Arçelik lanserte hvitevarer med varemerket Grundig, fem år etter at de hadde kjøpt det tyske selskapet, som til da hadde vært leverandør av lyd og bildeprodukter. Selskapet selger i dag hvitevarer med varemerkene Grundig og Beko, men har de senere årene ikke solgt TVer i Norge. Braathen ser ikke bort fra at denne produktgruppen kommer tilbake

– Vi hang rett og slett ikke med på utviklingen innen smart-TV, men nå har vi både Google TV og Android TV på plass, sier Braathen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Allerede fra starten fokuserte Grundig på hvitevarene, men allerede i den første artikkelen fagbladet Elektronikkbransjen skrev om dette, ble de småelektriske produktene presentert.

– Hvor viktig blir Grundig for Target?

– Grundig er et sterkt varemerke, som for oss vil være en døråpner ute hos kundene. Siden vi i tillegg for eksempel tilbyr småelektriske produkter fra Russel Hobbs og Remington, vil forhåpentligvis både butikker og kjeder ønske oss velkommen som en total breddeleverandør. Så, ja, Grundig blir viktig for oss, sier Berg.

Beha

Han sier de allerede har fått positive tilbakemeldinger fra kundene.

– Dette er fortsatt nytt for mange, men mottakelsen er svært god hos dem vi allerede har snakket med, sier Berg.

Vi ønsket en distributør med selgere på veien, som allerede var inne i disse varegruppene

– Hvilke produkter fra Grundig kommer til å bli viktigst for Target?

– Vi har store forventninger til de trådløse støvsugerne, og vi ser frem til å endelig kunne tilby lydplanker – noe vi har manglet i sortimentet, og som kundene har etterspurt. Fra Grundig kan vi nå tilby en fin produktlinje her, med godt spesifiserte lydplanker til 3.000-4.000 kroner, sier Berg.

Target ble før sommeren en del av nyopprettede Beha Group AS, der også varmeovnprodusenten Beha inngår. Jotunfjell Partners AS er største eier i Beha Group, med 90 prosent, mens Roger Berg og Alf Einar Nygård eier fem prosent hver. Target får derfor nå også Beha-produktene i sitt sortiment.

– Dette styrker oss ytterligere som merkevarehus, sier Berg.

– Hvem er kundene deres?

– Alt av frittstående handlere, Elkjøp og Power sentralt, samt Coop, Jernia og flere andre, sier Berg.

– Target er inne hos flere detaljister vi ikke leverer til, og dette spilte selvfølgelig også inn for oss da vi inngikk distribusjonsavtalen med dem, sier Braathen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS